Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > PKN Orlen idzie na podbój światowego mocarstwa. Otworzy pierwszą spółkę w Chinach
Kasper Starużyk
Kasper Starużyk 25.06.2020 02:00

PKN Orlen idzie na podbój światowego mocarstwa. Otworzy pierwszą spółkę w Chinach

PKN Orlen wkracza do Chin
Wikimedia Commons/Radosław Drożdżewski (Zwiadowca21)/GNU

PKN Orlen już wkrótce otworzy swoją spółkę-córkę Orlen China. Ma ona koncentrować się na sprzedaży olejów silnikowych. Jednak, jak zapowiadają władze polskiego giganta, to tylko początek. Plany są bardzo poważne i dalekosiężne. Czy PKN Orlen ma szanse zdobyć chiński rynek? Do tej pory swoje oleje silnikowe sprzedawał na tym rynku za pośrednictwem partnerów handlowych. Decyzja o utworzeniu własnej filii świadczy o ogromnym popycie na polskie produkty.

PKN Orlen wchodzi do Chin

Jak dowiadujemy się z portalu WNP, PKN Orlen przeprowadził szacunki, z których wynika, że sprzedaż olejów silnikowych o własną spółkę ma w najbliższych 3 latach zwielokrotnić zysk, jaki koncern uzyskiwał na tamtejszym rynku. Grupa Orlenu obecna jest w 116 państwach na 6 kontynentach. Ruch grupy kapitałowej nie powinien zatem dziwić. W Azji produkty Orlenu dostępne są w 20 krajach.

- Sukcesywnie zwiększamy eksport naszych produktów. Ponad 60 procent przychodów PKN Orlen pochodzi z rynków zagranicznych. Powołanie Orlen China to strategiczna decyzja, której celem jest wzmocnienie pozycji koncernu na perspektywicznym rynku chińskim, ale i w sąsiednich krajach. Zbudowanie własnych kompetencji sprzedażowych na rynku chińskim umożliwi nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale też optymalizację kosztów i terminów dostaw - powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie przez WNP.

PKN Orlen planuje ekspansję 

- Wraz ze wzmacnianiem kompetencji sprzedażowych, Orlen China może stać się platformą do plasowania na azjatyckim rynku innych produktów, w tym petrochemicznych - dodał Obajtek. Oznacza to, że sprzedaż olejów silnikowych jest zaledwie pierwszym krokiem jaki wykonuje koncern naftowy na chińskim rynku. Spółka ma mieć swoją siedzibę we wschodniochińskim mieście Suzhou, które jest jednym z najbogatszych w kraju. Pod koniec 2018 zbliżało się 11 milionów mieszkańców. Miasto znajduje się w prowincji Jiangsu, która jest uznawane za jeden z najważniejszych okręgów przemysłowych Chin. Orlen China stanie się centrum sprzedaży, także w zakresie e-commerce, logistyki, marketingu czy spedycji po Chinach. 

Dotychczas produkty Orlenu były dla Chińczyków dostępne jedynie w niewielkiej ilości. Sprzedaż odbywała się za pośrednictwem partnerów, jednak była mocno ograniczona terytorialnie zaledwie do kilku prowincji. Produkty były dystrybuowane pod marką Orlen Oil. Jak wskazuje prezes PKN Orlen, marka ta odniosła najwyższy wzrost spośród wszystkich eksportowych brandów Orlenu w Azji. Obajtek wskazuje nawet na 20-krotny wzrost. Nie dziwi zatem decyzja o powołaniu własnej spółki, która zastąpi pośredników w sprzedaży.

Tagi: rozwój Orlen