Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Technologie > PKP Intercity: nowe połączenia i rekordowe czasy przejazdów. Wiemy, kiedy zmiany wejdą w życie
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 07.08.2024 12:30

PKP Intercity: nowe połączenia i rekordowe czasy przejazdów. Wiemy, kiedy zmiany wejdą w życie

stacja kolejowa
Fot. East News/Marek BAZAK

Wakacje powoli zmierzają ku końcowi, a już od września dojdzie do ważnych zmian na polskiej kolei. Zmian z korzyścią dla podróżujących, którzy nie tylko będą mieli do dyspozycji więcej pociągów, ale też skrócą się czasy ich przejazdów. W niektórych relacjach dojdzie nawet do pobicia rekordów. Polska kolej przyśpiesza, także w łączeniu miast, które dotychczas były słabiej skomunikowane. Wciąż jednak infrastruktura rozwijana jest w taki sposób, że konieczne są podróże przez Warszawę, co nie zawsze jest optymalne.

Nowe połączenia z rekordowymi prędkościami

PKP Intercity ogłosiło, że już od września w rozkładzie pojawi się nowe połączenie łączące Warszawę i Szczecin przez Poznań - EIC 1804/8105 Sedina. Dotarcie ze stolicy do Szczecina zajmie w jego wagonach tylko 4 godziny i 32 minuty, co stanowi nowy rekord. Aktualnie relacja ta jest obsługiwana przez połączenie, które pokonuje dystans o około pół godziny dłużej.  Sedina oznacza także krótszy czas przejazdu z Warszawy do Poznania - zajmie on tylko 2 godziny i 18 minut.  

Z nowym miesiącem na tory wyjedzie także EIC 1604/6105 Lech. Jego trasa rozpoczynać będzie się w Warszawie, a kończyć we Wrocławiu, jednak prowadzić będzie przez Poznań. Podróż ze stolicy Wielkopolski do Dolnego Śląskie zajmie tylko 1 godzinę i 18 minut, a nowe ekspresowe połączenie do Warszawy zyskają dzięki temu mieszkańcy Leszna. PKP Intercity deklaruje, że Sedina i Lech zostaną zestawione z nowych, wygodnych wagonów.

Niedzielny zakaz jazdy samochodem. Kontrowersyjny plan na dekarbonizację transportu

Szybkie pociągi bez przesiadek do Łodzi, Białegostoku i Gdańska

Dalsza część nowości po wrześniowych zmianach dotyczy bezpośrednich szybkich połączeń o rekordowych czasach przejazdu. Pociąg 1106/1007 Esperanto Łódź-Białystok-Łódź zatrzymywać będzie się tylko w Warszawie i z centrum kraju do stolicy będzie można dojechać w mniej niż godzinę. Pociągiem tym będzie można także dostać się z Warszawy do Białegostoku w ciągu rekordowej 1 godziny i 38 minut.

Zobacz: Lecisz na wakacje? Na te lotniska nie wpuszczą Cię bez prawa jazdy. Samochód nie ma znaczenia

Dostępne będą bez zmian trzy pary pociągów łączących Warszawę z Trójmiastem - do Gdańska Głównego będzie można dojechać w 2 godziny i 25 minut. Początkowo relacja ta miała być dostępna wyłącznie w okresie wakacyjnym, ale zainteresowanie było tak duże, że zapadła decyzja o utrzymaniu ich przynajmniej do grudnia br.

Syndrom domyślnego miasta w PKP Intercity

Przez cały rok będzie kursował pociąg 35102/53102 Lubomirski relacji Gdynia-Zakopane-Gdynia, przez Warszawę, do której spod Tatr będzie można dojechać w 4 godziny 46 minut. 

Jak nietrudno zauważyć, wszystkie zmiany w rozkładzie, choć korzystne, mają wspólną cechę - Warszawę. Widoczne jest dzięki nim jak w soczewce, że rozwój polskiej kolei jest ściśle skoncentrowany na stolicy, która przecież nie jest centralna geograficznie, na czym cierpią pozostałe regiony. Trasy przejazdów, choć szybsze, nie włączają do komunikacji publicznej mieszkańców regionów wykluczonych transportowo. Ich liczbę szacuje się dziś w Polsce na 14 mln.

Powiązane
haker
Quiz sprawdzi, czy jesteś bezpieczny w internecie. Jeśli nie zdobędziesz 7/10 pkt., możesz mieć kłopoty