Plus został ukarany przez UOKiK. Musi oddać pieniądze klientom
Plus znalazł się na celowniku UOKiK. Właściciel operatora - Polkomtel, został zobowiązany wypłacić abonentom rekompensaty. Na pieniądze będzie mógł liczyć każdy, kto wpadł w pułapkę SMS-ów premium.
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Jakich działań dopuścił się Plus
-
Jaka była treść SMS-ów
-
Jakie obowiązki nałożył UOKiK
Plus namawiał do płatnych SMS-ów
Plus to trzecia najbardziej popularna sieć komórkowa w Polsce, która obsługuje ponad 12,6 mln klientów. Niektórzy z nich otrzymywali od pewnego czasu SMS-y premium z numeru 7218. W treści wiadomości znajdowała się informacja np. o przepełnionej skrzynce telefonicznej. W celu zdjęcia blokady użytkownicy mieli wysłać SMS na numer 60228.
Portal money.pl podaje, że przykładowa wiadomość od sieci Plus wyglądała następująco: „Info Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomości za darmo! Slij bezpłatny sms CZAT na 60228 zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba”.
Wysłanie wiadomości wiązało się z automatyczną aktywacją subskrypcji, dzięki której klient otrzymywał jedną płatną wiadomość dziennie. Użytkownicy Plus mogli też prowadzić płatne SMS-owe rozmowy towarzyskie z centrum operatorskim.
W tę sprawę postanowił zaangażować się UOKiK, do którego trafiły skargi od klientów sieci Plus. Z zawiadomień wynika, że nie wszyscy użytkownicy byli świadomi, że uruchomili płatną usługę.
Plus ma wypłacić rekompensaty
Prawo telekomunikacyjne wskazuje, że dostawcą usług premium jest przedsiębiorca telekomunikacyny, czyli w tym przypadku Polkomtel - właściciel sieci Plus. Z ustaleń UOKiK wynika, że spółka otrzymywała informacje od klientów w sprawie nieprawidłowości, ale nie podjęła żadnych działań, aby je usunąć.
„W odpowiedziach na reklamacje był widoczny brak szczegółowej wiedzy na temat dodatkowych świadczeń i kontroli nad realizującymi je podmiotami”, czytamy w komunikacie urzędników. UOKiK zarzuca spółce formułowanie odpowiedzi w taki sposób, aby celowo wprowadzać w błąd klientów sieci Plus i utrudniać dochodzenie roszczeń.
Dlatego też na Plus i Polkomtel czeka kara. UOKiK zadecydował, że spółka ma wypłacić abonentom rekompensaty. Poza tym Polkomtel został zobowiązany do usunięcia błędów związanych z SMS-ami premium, aby uniknąć podobnych skarg od klientów w przyszłości.
Jak ma to wyglądać w praktyce? Polkomtel będzie rozpatrywał reklamacje pozytywnie i zwróci opłaty, jeśli klient, którego operatorem jest Plus, został wprowadzony w błąd zwłaszcza w chwili aktywowania usługi premium.
Na identyczną rekompensatę będą mogły liczyć osoby, które już wcześniej złożyły reklamacje w sprawie braku informacji ze strony operatora o możliwości zablokowania SMS-ów obarczonych dodatkową opłatą.
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na redakcja@biznesinfo.pl