Płyta zamiast listu. Polacy w tej formie dowiadują się o ważnych zmianach banku, sypią się skargi
W dobie rozwiniętej technologii Polacy wiele spraw bankowych mogą załatwić, nie wychodząc nawet z domu. Wciąż jednak przyzwyczajeni są korespondencji za pomocą maili czy też listu. Coraz częściej natomiast do klientów banków docierają płyty CD, które nieraz zawierają bardzo ważne informacje. Problem w tym, że nie każdy jest w stanie je odtworzyć. Sprawie przyjrzał się UOKiK.
Płyta CD z banku to coraz częstszy problem Polaków
Dedykowane aplikacje bankowe całkiem zrewolucjonizowały sposób, w jaki załatwiamy sprawy m.in. dotyczące karty kredytowej czy wnioskowania o kredyt. Dla wielu to ogromne ułatwienie i miliony Polaków z takich aplikacji regularnie korzysta. Dlatego też niektórych może czekać niemałe zaskoczenie, gdy ważną informację z banku otrzymają nie w aplikacji, mailem czy za pomocą listu, a w nietypowy sposób, a dokładnie w formie płyty CD.
Jak ją odtworzyć? Obecnie niejeden klient ma z tym problem i zadaje sobie pytanie, czy rzeczywiście tak bank powinien powiadamiać o istotnych zmianach? Co w przypadku, gdy klient nie ma możliwości odsłuchania nagrania?
e-Doręczenia nie działają. Ministerstwo Cyfryzacji reaguje Instagram przywraca znienawidzoną opcję. Użytkownicy prędko stamtąd ucieknąCzy bank może wysłać płytę CD zamiast listu? Jak to zmienić?
Taka forma przekazywania przez bank informacji okazuje się być jak najbardziej legalna. Według definicji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 2018 r. płyta kwalifikuje się jako trwały nośnik, dzięki czemu przykładowo bank nie może w późniejszym czasie zmienić treści.
Nowoczesne laptopy nie mają wbudowanej opcji odtwarzania płyt, zatem niezbędny jest nośnik. Co więcej, formę korespondencji można zmienić, natomiast jest jedno “ale”. “Zmień CD na korespondencję elektroniczną” - zachęca notatka na płycie.
Stanowisko UOKiK w sprawie. Nie tylko Santander wysyła płyty CD
Co ciekawe jeszcze w 2018 roku sam UOKiK stwierdził, że płyty CD już nie powinny być wykorzystywane. “UOKiK negatywnie ocenia taki sposób przekazywania informacji dla wszystkich klientów Banku (...), niezależnie od uwzględnienia tego, czy adresat przedmiotowych informacji chciałby w takiej formie otrzymywać informacje i jest w stanie je odtworzyć” - podaje UOKiK w cytowanym przez Interię Biznes fragmencie.
Czy banki się tego stosują? Jak widać niekoniecznie. Jak podaje serwis, jeszcze w 2024 roku klienci Santander Bank Polska, choć nie tylko, otrzymywali korespondencję w formie płyty CD.