Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Pociągi w Polsce będą konkurować z samolotami. Zmiany zauważysz już za chwilę
Sebastian Mikiel
Sebastian Mikiel 24.11.2024 15:24

Pociągi w Polsce będą konkurować z samolotami. Zmiany zauważysz już za chwilę

pociąg, transport
Fot. East News/Mateusz Grochocki

Czy polska kolej stanie się jednym z najnowocześniejszych systemów transportowych w Europie? Rząd przedstawia ambitne plany, które mają przyspieszyć podróże, zmodernizować tabor i przyciągnąć miliony nowych pasażerów. Jakie zmiany czekają podróżnych w najbliższych latach?

Szybsze podróże już wkrótce

Pierwsze efekty modernizacji polskich torów mają być widoczne już w nadchodzących miesiącach. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, że w grudniu 2024 roku oraz w czerwcu 2025 roku pasażerowie odczują znaczące skrócenie czasów przejazdów. Przykładowo, podróż z Wrocławia do Kudowy-Zdroju stanie się krótsza aż o godzinę. Malepszak zapewnia, że takie zmiany będą widoczne również na innych trasach, co ma uczynić kolej realną alternatywą dla samochodów czy nawet samolotów na dłuższych dystansach.

Kluczowym elementem transformacji jest także projekt budowy kolei dużych prędkości, która ma połączyć Warszawę z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Realizacja pierwszego etapu – trasy Warszawa-Łódź – ma zakończyć się w 2035 roku. 

Dążymy do tego, aby pociągi były nie tylko wygodne, ale i szybkie, dzięki czemu staną się preferowanym środkiem transportu – podkreśla Malepszak w rozmowie z Polską Agencją Prasową.

Masło na wagę złota. Ceny biją rekordy, prognozy nie pozostawiają złudzeń Zaskakujące wyzwanie Ryszarda Petru. W Wigilię stanie na kasie

Nowe pociągi, nowe możliwości

Średni wiek pociągów w Polsce wynosi obecnie aż 42 lata, co znacząco odbiega od standardów zachodnich. Malepszak ujawnił, że Polregio, największy polski przewoźnik pasażerski, planuje wymienić przestarzały tabor w ciągu najbliższej dekady. „Nowoczesne składy to nie tylko komfort dla pasażerów, ale również oszczędność energii i lepsza wydajność” – zaznaczył wiceminister.

Finansowanie tej wymiany ma pochodzić z kilku źródeł, w tym z Krajowego Planu Odbudowy oraz Funduszu Modernizacyjnego. Taki krok ma przyciągnąć więcej pasażerów i znacząco poprawić ich doświadczenia podczas podróży. Czy to wystarczy, aby zbliżyć się do planowanych 500 milionów podróżnych rocznie do 2030 roku?

Wyzwania związane z cyfryzacją i transportem towarowym

Transformacja kolei to także szereg wyzwań, które mogą wpłynąć na tempo realizacji planów. Jednym z najważniejszych projektów jest wdrożenie cyfrowego systemu łączności ERTMS/GSM-R, który ma zastąpić przestarzały analogowy system VHF 150 MHz. „Wdrożenie tego rozwiązania to klucz do dalszego rozwoju polskiej kolei i podstawowy warunek dla poruszania się pociągów z prędkością powyżej 200 km/h” – wskazuje Piotr Malepszak.

System GSM-R nie tylko poprawi bezpieczeństwo i jakość łączności, ale również umożliwi efektywną transmisję danych, co jest kluczowe dla nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, wdrożenie systemu zapewni „znaczną poprawę bezpieczeństwa, jakości łączności głosowej oraz transmisji danych na potrzeby ETCS poziomu 2”.

Jednocześnie, rząd stawia na rozwój transportu intermodalnego i poprawę efektywności przewozów towarowych. Średnia prędkość pociągów towarowych wynosi obecnie zaledwie 30 km/h, co znacząco ogranicza ich konkurencyjność względem transportu drogowego. Malepszak podkreśla, że jednym z priorytetów jest ożywienie szlaków wschód-zachód oraz skrócenie czasów przejazdu.

Musimy zbudować system, który pozwoli na szybki, efektywny i ekologiczny przewóz towarów. Tylko wtedy kolej stanie się realną alternatywą dla transportu ciężarowego – zaznaczył wiceminister w rozmowie z PAP.

Inwestycje w infrastrukturę, cyfryzację i nowoczesne technologie mają na celu nie tylko przyciągnięcie pasażerów, ale również zwiększenie udziału kolei w rynku przewozów towarowych. Malepszak pozostaje optymistą: 

Polska kolej ma potencjał, by stać się liderem w Europie Środkowo-Wschodniej, pod warunkiem że odpowiednio wykorzystamy dostępne środki i możliwości.