BiznesINFO.pl Praca Podanie o pracę – kiedy i jak napisać
pixabay.com

Podanie o pracę – kiedy i jak napisać

22 marca 2022
Autor tekstu: Anna Przedpełska

Podanie o pracę – cóż to takiego?

Podanie o pracę to dokument, w którym zwracamy się do pracodawcy z prośbą o zatrudnienie nas na konkretnym stanowisku lub o podjęcie współpracy.

Wbrew pojawiającym się opiniom nie jest to ani list motywacyjny, ani tym bardziej CV (życiorys). Te tak dobrze znane poszukującym pracy dokumenty możemy za to dołączyć do podania o pracę.

Podanie o pracę składa się, aplikując do pracodawcy, który aktualnie nie prowadzi rekrutacji, a także kiedy staramy się o przyjęcie do służb państwowych.

Kiedy warto złożyć podanie o pracę?

Szukasz pracy? Odpowiadasz na dziesiątki ogłoszeń firm prowadzących rekrutację? A może spróbować wziąć sprawy we własne ręce? Wyjdź z inicjatywą i wyślij podanie o pracę!

Jak to zrobić? Z pewnością jest firma lub instytucja, w której chciałbyś pracować. Być może żałujesz, że nie prowadzi w tej chwili rekrutacji? Nie trać nadziei – to właśnie czas na wysłanie podania o pracę, w którym zwrócisz się o zatrudnienie na wymarzonym stanowisku.

Czy to ma sens? Jak najbardziej ma. To, że zgłaszamy się sami, jest w oczach pracodawcy naszym atutem. Wykazujemy w ten sposób inicjatywę, pokazujemy proaktywną postawę i dużą motywację do pracy. To przecież zalety dobrego pracownika. Każdy pracodawca je docenia i ich poszukuje. Zatrudniający już na wstępie zobaczy, że nie czekasz biernie na to, co przyniesie los, a przeciwnie – działasz samodzielnie i – co ma bardzo duże znaczenie – cenisz swoją wartość na rynku pracy. Ponadto pokażesz w ten sposób pracodawcy, że nie jesteś osobą przypadkową, znasz jego firmę, a na pracy w niej naprawdę Ci zależy. Może więc spodziewać się, iż dasz z siebie wszystko, a przynajmniej dużo, aby dobrze ją wykonywać.

Jeśli miałeś szansę współpracować z jakąś firmą lub odbywać w niej staż i chciałabyś związać się z nią na dłużej, to również złóż podanie o pracę.

Do służb? Napisz podanie o pracę

Czasami podanie o pracę jest po prostu wymogiem prawym. Dzieje się tak, kiedy kryteria postępowania kwalifikacyjnego są uregulowane specjalnymi przepisami. I tak podanie o pracę trzeba złożyć, jeśli staramy się o pracę np. w Policji, Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Służbie Celnej czy Służbie Ochrony Państwa.  Zazwyczaj trzeba wtedy jednocześnie złożyć kwestionariusz i inne dokumenty, dlatego zawsze należy sprawdzić na stronie internetowej, jak wygląda rekrutacja do danej służby.

Jak napisać podanie o pracę?

Podanie o pracę powinno spełnić warunki formalnej korespondencji. Piszemy je w formie listu, którego adresatem jest nasz potencjalny pracodawca. A więc – w prawym górnym rogu dokumentu umieszczamy nazwę miejscowości i datę. Dalej, po lewej stronie, nasze dane osobowe: imię i nazwisko oraz dane teleadresowe (w tym adres e-mail). Poniżej, znów po prawej: dane osoby, do której kierujemy podanie, a także pełną nazwę i adres pracodawcy.

W nagłówku umieśćmy tytuł pisma, a więc: „Podanie o pracę”. Z kolei w treści musimy zawrzeć naszą prośbę o zatrudnienie (np. „Zwracam się z prośbą o zatrudnienie mnie w Państwa firmie") i wskazać stanowisko, o jakie nam chodzi. W kolejnych akapitach powinniśmy krótko uzasadnić, dlaczego chcemy pracować dla tego pracodawcy i czemu powinien się zdecydować właśnie na nas. Warto uzasadnić, dlaczego jesteśmy odpowiednią osobą na stanowisko, które nas interesuje. Zróbmy to przekonująco, aby zainteresować naszego potencjalnego pracodawcę czy osobę odpowiedzialną za kadry.

Oczywiście w podaniu o pracę, tak jak w innych dokumentach, które składamy w procesie rekrutacji, nie ma miejsca na jakiekolwiek błędy. Ortografia, interpunkcja, styl – muszą być nienaganne. Warto zwrócić uwagę na język. Im prostszy, tym lepiej. Pamiętajmy, aby nie nadużywać oficjalnych formułek, kojarzących się z językiem urzędowym. Lepiej też za bardzo się nie rozwodzić, aby nie zniechęcić osoby czytającej podanie. Dajmy jej szansę dobrnąć do końca.

Wszystkie ważne informacje i tak znajdują się w CV. Pamiętajmy, aby załączyć je w mailu wraz z podaniem o pracę. Jeśli chcemy szerzej umotywować swoją prośbę, dołączmy także list motywacyjny.

Kończąc podanie, warto poprosić o kontakt. Dobrze napomknąć, że z chęcią weźmiemy udział w ewentualnej rozmowie kwalifikacyjnej.

Podanie, które chcemy złożyć osobiście lub wysłać drogą tradycyjną, podpiszmy odręcznie, tak jak list. To wysyłane mailem oczywiście również zakończmy naszym imieniem i nazwiskiem. Nie zapomnijmy o formule grzecznościowej.

Do podania załącz koniecznie zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę, do której się zwracasz.

Obserwuj nas w
autor
Anna Przedpełska

Anna Przedpełska

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat