Rząd szykuje nowy podatek i już liczy zyski. Nawet ponad 800 mln zł rocznie
Z tego artykułu dowiesz się:
Czemu ma służyć nowy podatek
Kto będzie musiał ponieść opłatę
Na co zostaną przeznaczone zgromadzone pieniądze
Podatek od reklam
Trwają właśnie prace nad projektem ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie podatku za reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Mowa o projekcie ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.
Rząd zakłada, że połowa zgromadzonych środków trafi do NFZ. Podatek miałby dotyczyć w większym stopniu reklam towarów szkodliwych dla zdrowia, takich jak np. słodkie napoje.
“Wysokość składki w Polsce nie będzie odbiegać od poziomu stosowanego w innych krajach naszego regionu (w Czechach i na Węgrzech) i będzie uzależniona od reklamowanego towaru, rodzaju medium oraz wielkości nadawcy. Wyższymi stawkami objęte zostaną przychody z reklam towarów szkodliwych dla zdrowia, w szczególności napojów słodzonych, ale także od suplementów diety” - wyjaśnia resort.
Ministerstwo podkreśliło, że stawka składki od reklamy internetowej ma wynieść 5 proc. "Jej zakresem objęci zostaną 'giganci cyfrowi', których globalne przychody sięgają 750 mln euro, a przychody z tytułu reklamy internetowej w Polsce 5 mln euro", podkreślono.
Składki mają wzmocnić finanse NFZ
Wprowadzenie nowego podatku ma na celu “pozyskanie dodatkowych środków, które posłużą zapobieganiu długofalowym zdrowotnym, gospodarczym i społecznym skutkom pandemii COVID-19”.
Wytłumaczono też, że danina ma wzmocnić finanse NFZ, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków i nowego funduszu celowego, “służącego dofinansowaniu projektów związanych z przemianami w przestrzeni cyfrowej, kulturą i dziedzictwem narodowym
Podobny podatek obowiązuje w wielu państwach OECD i Unii Europejskiej.
"Funkcjonują one m.in. we Francji, w Austrii, w Grecji i na Węgrzech, w których już od wielu lat intencją ustawodawcy jest zaangażowanie w proces zaspokajania szczególnych, często nadzwyczajnych potrzeb publicznych, największych beneficjentów przyspieszającego procesu cyfrowej transformacji gospodarki" - wyjaśniono.
Ministerstwo wytłumaczyło też, że środki, które zasilą nowo powstały Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów zostaną przeznaczone “na kreację i produkcję nowoczesnych projektów medialnych, w tym budowę i rozwój kanałów i platform informacyjnych (m.in. audycji radiowych i telewizyjnych, portali internetowych)".
Resort przekazał, że do 16 lutego będzie można zgłaszać uwagi i opinie do projektu i że cały projekt ustawy wraz z uzasadnieniem można przeczytać na stronie resortu.