Polacy budują pociąg magnetyczny. Ma być inny niż typowy maglev
Polskie przedsiębiorstwo prowadzi prace nad odmienieniem kolei nie tylko w skali kraju, ale również i świata. Zaprojektowany przez nie pociąg magnetyczny jest o tyle wyjątkowy, że nie do końca jest klasycznym składem maglev.
Projekt polskiego przedsiębiorstwa
Pomysł na dość ciekawy projekt pociągu magnetycznego pochodzi polska firma o nazwie Nevomo. Oficjalna nazwa składu brzmi MagRail, co najprawdopodobniej jest połączeniem angielskich słów magnetic (pol. magnetyczny) oraz rail (pol. kolej).
Jak donosiła Wirtualna Polska, oficjalnie koncept MagRail został zaprezentowany we wtorek, 5 września. Od początku prac minęło już kilka lat, jednak nie jest to koniec. Na wybudowanym przez Nevomo torze testowym w Nowej Sarzynie udało się przeprowadzić test prototypu zestawu, na który składa się silnik oraz płyty lewitacyjne. Lewitację osiągnięto przy prędkości 80 km/h.
Maglev, ale nie do końca
Czynnikiem wyróżniającym MagRail od innych pociągów typu maglev jest jego hybrydowość. Według informacji Wirtualnej Polski, pociągi zaprojektowane przez polską firmę mogą bowiem kursować po już istniejącej infrastrukturze kolejowej, która wymaga lekkiego dostosowania pod MagRail poprzez dodanie m.in. trzeciej szyny.
Polski pociąg maglev można porównać z niemieckim Transrapidem. Budowa linii tego pociągu magnetycznego między Szanghajem i Pekinem w 2002 roku kosztowała 15,5 mld funtów (ok. 83 mld zł). Natomiast hybrydowość MagRail nie tylko ogranicza koszt do 10 mln euro za kilometr (ok. 46 mln zł/km), ale również pozwala na normalny ruch klasycznych pociągów.
Szybciej niż normalną koleją
Pomimo korzystania z już istniejącej infrastruktury kolejowej, MagRail ma osiągać prędkości wyższe od klasycznych pociągów. Widełki prędkości określane przez Wirtualną Polskę rozciągają się między 300 km/h a 550 km/h.
Sama firma Nevomo podała na swojej stronie internetowej, że nawiązano współpracę z włoskim zarządcą linii kolejowych w celu przeanalizowania tego, czy MagRail mógłby zostać wdrożony na niektórych włoskich liniach kolejowych.
Konkretnych informacji na temat tego, czy MagRail zostałby uruchomiony w Polsce, brakuje ze strony Nevomo, jak i w doniesieniach Wirtualnej Polski. Biorąc pod uwagę , że MagRail korzysta z istniejącej infrastruktury kolejowej, oraz tempo wdrażania systemów takich jak ETCS czy GSM-R, nie jest wykluczone, że uruchomienie takich pociągów w Polsce zajęłoby dużo czasu.