BiznesINFO.pl Handel Polacy nie odczuwają spadku inflacji w sklepach. "Tak jak przewidywaliśmy, część sieci wzięła podwyżki wyznaczonych produktów na siebie"
fot. materiały prasowe

Polacy nie odczuwają spadku inflacji w sklepach. "Tak jak przewidywaliśmy, część sieci wzięła podwyżki wyznaczonych produktów na siebie"

16 kwietnia 2024
Autor tekstu: Redakcja BiznesInfo

Mimo iż oficjalne dane GUS wskazują na spadek inflacji w ostatnich miesiącach, ceny w polskich sklepach wciąż rosną, szczególnie w przypadku produktów spożywczych. Według marcowego raportu ASM Sales Force Agency, średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 0,41% w porównaniu z marcem 2023 roku.

Biedronka nowym liderem najtańszych sklepów

W marcu 2024 roku Biedronka wyprzedziła Auchan w rankingu najtańszych sieci handlowych. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 229,03 zł, co oznacza wzrost o 5,11% w stosunku do lutego. Najdroższe zakupy można było zrobić w Netto, gdzie za ten sam zestaw produktów trzeba było zapłacić 331,07 zł.

Wśród badanych kategorii produktów ceny wzrosły w przypadku 6 z 10 analizowanych grup, m.in. napojów (o 14,09%), produktów sypkich (o 12,75%) i słodyczy (o 4,03%). Zanotowano również spadki cen, m.in. produktów tłuszczowych (o 27,70%), mrożonek (o 8,54%) i mięsa (o 6,38%).

- Powrót stawki VAT na część produktów żywnościowych do poprzedniej – 5% wartości to główny temat w branży handlowej na przełomie marca i kwietnia. Tak jak przewidywaliśmy, część sieci wzięła podwyżki wyznaczonych produktów na siebie, niektóre zdecydowały się nawet na aktywne promowanie tych decyzji wśród klientów. Obecnie obserwujemy niższą aktywność działań sieci handlowych, choć w naszym zestawieniu po raz pierwszy od wielu miesięcy doszło do zmiany na pozycji lidera najniższych cen. Nie mam wątpliwości, że pozostali uczestnicy badania podejmą rękawicę i jeszcze nie raz będziemy świadkami zaciętej walki o uwagę klientów. W najbliższych tygodniach w ślad za zbliżającymi się mistrzostwami Euro 2024 w Niemczech, spodziewamy się wysypu akcji promocyjnych budowanych na emocjach kibiców piłki nożnej. Szczególnie, że polskiej reprezentacji udało się zakwalifikować do udziału w finałach – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Obserwuj nas w
autor
Redakcja BiznesInfo

Redakcja BiznesInfo

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat