Polacy ocenili swoje banki. Nieoczekiwany lider w rankingu, to pierwsza taka zmiana od lat
ING Bank Śląski nie jest już najlepiej ocenianym bankiem w Polsce. Najnowsza edycja raportu ARC Rynek i Opinia przynosi niespodziewaną zmianę. Na miejsce lidera wskoczył bowiem bank, którego nikt się tam nie spodziewał.
Bankowe realia
Według najnowszego raportu ARC Rynek i Opinia doszło do zaskakującego przetasowania na liście najlepiej ocenianych banków w Polsce. Badanie, przeprowadzone już po raz dziewiąty, objęło dziesięć największych banków detalicznych w naszym kraju. W tegorocznej edycji wzięło udział 2443 respondentów, którzy ocenili swoje banki w kluczowych obszarach.
Wyniki pokazują, że rynek bankowy w Polsce wciąż pozostaje niezwykle konkurencyjny, a instytucje stale muszą pracować nad poprawą jakości obsługi i dostosowywaniem oferty do dynamicznych realiów.
W kasie nie przyjmą takich banknotów. Uważaj podczas zakupów Masz konto w PKO BP? Bank wydał ważny komunikat. Już niebawem nowe limityKlienci szczególnie zadowoleni z jednego banku. Ale konkurencja depcze po piętach
VeloBank zanotował znaczący wzrost ocen, poprawiając swój wynik o 7 punktów w stosunku do poprzedniego badania i uplasował się na pierwszym miejscu. Klienci szczególnie wysoko ocenili niskie opłaty i prowizje oraz jakość obsługi w oddziałach. Bank wyróżnił się również najwyższym wskaźnikiem rekomendacji wśród wszystkich ocenianych instytucji.
Od sierpnia 2024 roku 100 proc. akcji VeloBanku należy do Promontoria Holding 418 B.V., który należy pośrednio do amerykańskiego funduszy Cerberus Capital Management, L.P., EBOR oraz IFC.
Z kolei ING Bank Śląski, mimo spadku na drugie miejsce, od lat utrzymuje stabilną pozycję w czołówce dzięki wysokim ocenom za jakość oferowanych produktów.
Trzecie miejsce ex aequo zajęły PKO BP, Millennium i Credit Agricole BP (po 76 punktów). Pierwszą dziesiątkę najlepszych banków zamykają mBank i BNP Paribas (po 75 punktów), Santander Bank Polska i Alior Bank (po 74 punkty) oraz Bank Pekao, który uzyskał 69 punktów. Eksperci zauważają, że poziom satysfakcji klientów banków w Polsce jest generalnie wysoki, a czołówka rankingu pozostaje stosunkowo stała na przestrzeni ostatnich lat.
Rośnie świadomość cenowa klientów
Badanie podkreśla rosnącą rolę bankowości mobilnej i internetowej w kształtowaniu opinii klientów. Jednocześnie widać spadek znaczenia infolinii, gdyż użytkownicy coraz częściej preferują kontakt online lub osobiste wizyty w oddziałach. Również czynniki cenowe, takie jak opłaty i prowizje, stają się coraz ważniejsze w budowaniu satysfakcji klientów.
Według dr. Adama Czarneckiego, wiceprezesa ARC Rynek i Opinia, wysoka pozycja VeloBanku może wynikać z intensywnych działań podejmowanych przez tę stosunkowo nową instytucję na polskim rynku. Bank, który wciąż buduje swoją pozycję, musi podejmować dodatkowe starania, by zdobyć zaufanie klientów.