Polacy zaczynają, ale nie kończą zakupów online. Badanie pokazało trzy zaskakujące powody
Raport opracowany przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych wskazuje, że około jedna czwarta Polaków nie finalizuje rozpoczętych zakupów online. Powodów, dla których konsumenci porzucają swoje „koszyki”, jest wiele. Wcale nie chodzi tylko o kwestie finansowe.
Polacy rozpoczynają, ale nie kończą internetowych zakupów
Santander Consumer Bank zlecił IBRiSowi opracowanie raportu na temat praktyk Polaków, podczas zakupów online. 43 proc. badanych zadeklarowało, że „porzuca” elektroniczne koszyki sporadycznie, natomiast 25 proc. robi to bardzo rzadko, a jedynie 9 proc. ankietowanych nigdy nie przerywa zakupów po rozpoczęciu.
Co ciekawe, głównym powodem rezygnacji z zamówienia nie jest wcale bariera finansowa i chęć oszczędzania. Czynników sprzyjających takiej decyzji jest znacznie więcej.
Nowe dane o polskich wypłatach. GUS: Nie ma zaskoczeń, jest ważne ostrzeżenie Polskie miasto rezygnuje z darmowej komunikacji. Jednego nie przewidzieli, "na stole" trzy opcjeDlaczego nie kończymy zakupów online?
Raport pokazuje, że głównym powodem rezygnacji z zakupów internetowych jest znalezienie tego samego produktu w niższej cenie na konkurencyjnej stronie — na ten przypadek wskazało 40 proc. badanych.
Ważnym czynnikiem są także wysokie koszty dostawy, które skłaniają do rezygnacji z transakcji około 36 proc. ankietowanych. Wśród powodów zostały wymienione także nieoczekiwane, dodatkowe koszty (29 proc.), brak dogodnych opcji płatności (29 proc.), długi czas oczekiwania na dostawę (19 proc), ograniczone opcje dostawy (17 proc.) i brak dogodnych opcji zwrotów (16 proc.).
Korzystne promocje zachęcają do powrotu do zakupów szczególnie kobiety - 48 proc. ankietowanych pań wskazało, że atrakcyjne oferty skłaniają je do kupna, natomiast wśród mężczyzn, odsetek zachęconych rabatami wynosi 36 proc. A jak zakupów dokonują młodzi ludzie? Ich podejście może dyktować dalszy rozwój branży e-commerce.
Zobacz też: PIP łapie się za głowę. Polacy nie wiedzą, jak wziąć urlop, złożyli już setki skarg
Młodzi kupują na własnych warunkach
Młodzi ludzie sporadycznie podejmują decyzję o zakupie od razu. 38 proc. badanych przyznało, że potrzebuje więcej czasu, aby przemyśleć decyzje dotyczące planowanych zakupów. Tendencja jest szczególnie widoczna wśród klientów, w wieku 18–29 lat, z których prawie połowa (48 proc.) przyznaje, że dokona transakcji dopiero po namyśle.
Klienci wskazują, że powracają do zakupów, kiedy zmienią zdanie na temat produktu po przeczytaniu recenzji, oraz dzięki powiadomieniom, o produktach „zalegających” w elektronicznym koszyku. Mimo zachęt, 16 proc. badanych już nie wraca, aby dokończyć zamówienie.
Raport wykazał, że zjawisko porzucania zakupów internetowych wśród Polaków, jest dosyć złożony i wynika z różnorodnych czynników, motywowanych nie tylko kwestiami ekonomicznymi. Przedstawiciele branży e-commerce muszą zwrócić uwagę nie tylko na kwestie konkurencyjnych cen, transparentności oferty, czy personalizacji usługi. Warto przypatrzeć się także zmieniającym się przyzwyczajeniom i praktykom podczas zakupów.