Polski handel online w natarciu. "Jeden produkt co sekundę"
Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa szturmem zdobywają Amazona. Na popularnej platformie zakupowej w 2023 roku w każdej sekundzie sprzedawały już jeden produkt. W sumie sektor wygenerował 30 milionów transakcji, czyli o 5 milionów więcej, niż rok wcześniej. To jednak dopiero początek, bo jak wynika z badań – polskie firmy przestały się bać rynków zagranicznych. Co więcej, planują ich podbój.
Polacy planują zdobyć rynki zagraniczne
Aż 75 proc. polskich przedsiębiorstw, jeszcze w tym roku, będzie się starało zwiększyć przychody poprzez ekspansję na rynki zagraniczne. Będzie to możliwe głównie za sprawą sprzedaży przez internet. Tymczasem ponad połowa firm ma plany dotyczące otwierania za granicą sklepów stacjonarnych - to znaczny wzrost w porównaniu do ubiegłego roku. Tak wynika z badania Adyen Retail Report 2024.
Polskie firmy kierują swoją uwagę głównie na trzy rynki: Niemcy, Wielką Brytanię i USA. Działalność w Niemczech planuje otworzyć 38 proc. ankietowanych przedsiębiorców, w Wielkiej Brytanii 29 proc., natomiast ekspansję za oceanem planuje 26 proc. z nich. Jeszcze w bieżącym roku za sprawą handlu online, swoje przychody chce zwiększyć aż 75 proc. przedsiębiorstw, tymczasem w ubiegłym roku takie zamiary deklarowało ich 45 proc. Jednocześnie w 2024 roku stacjonarne sklepy poza granicami Polski zamierza otworzyć 51 proc. firm, podczas gdy rok temu o takim kroku myślało 29 proc. przedsiębiorców.
Wyzwania, którym należy sprostać
Najistotniejsze problemy, z którymi muszą poradzić sobie rodzime firmy myślące o podboju rynków zagranicznych, to przede wszystkim lokalne wymogi danego rynku oraz typowe dla niego oczekiwania odbiorców, w tym także te finansowe oraz walutowe. Według badania Ayden Retail Report, 84 proc. badanych firm stwierdziło, że akceptacja lokalnych preferencji płatniczych w kraju, w którym rozwijają usługi, pomogłaby im zbudować markę oraz zaufanie wśród lokalnych konsumentów.
Elastyczność wobec płatniczych preferencji klienta jest z punktu widzenia powodzenia ekspansji rynków zagranicznych fundamentalna. Wskazują na to jednoznacznie wyniki badania, które dotyczą zachowań klientów w określonych sytuacjach. Okazuje się bowiem, że na całym świecie 55 proc. konsumentów, jeśli nie może zapłacić za produkt lub usługę online lub w sklepie tak, jak chce, zwykle porzuca koszyk i nie finalizuje zakupów (w Polsce jest to aż 62 proc.).
Podbój Amazona
Panaceum na wszelkie podobne problemy mogą być platformy zakupowe o zasięgu globalnym, a takim jest bez wątpienia amerykański Amazon, który w Polsce działa już od 2021 roku. Metody płatności są za ich sprawą zunifikowane, rozpoznawalne i akceptowane wszędzie. To szansa dla mniejszych firm, dla których uruchomienie fizycznych placówek za granicą, wciąż może być wyzwaniem zbyt wymagającym.
Polscy mali i średni przedsiębiorcy coraz śmielej poczynają sobie na platformie, za sprawą której w 2023 roku sprzedali aż 30 mln produktów. To wynik o 5 mln lepszy, niż w roku 2022 . Najczęściej sprzedawane przez nich produkty zawierają się w kategoriach Dom i kuchnia, Biznes, przemysł i nauka, Zdrowie oraz Meble. Co ciekawe, całkowita globalna sprzedaż Amazona w 60 proc. opiera się właśnie na małych i średnich przedsiębiorstwach.
Wagę z ich pozyskiwania doskonale zdają sobie zarządzający platformą, dlatego poszukują nowych rozwiązań, które mogłyby przyciągnąć ich jeszcze więcej. Oferta, którą Amazon uruchomił 12 sierpnia 2024 r. przeznaczona jest dla tych, który będą dopiero nawiązywać współpracę z platformą. Przez pierwsze pół roku przedsiębiorcy, którzy rozpoczną działalność na Amazon.pl, będą zwolnieni z opłaty abonamentowej oraz opłaty za prowizję od sprzedaży. Mogą również zyskać do 50 proc. zniżki na sprzedaż w modelu Fulfilment by Amazon.