Ponad 820 tys. zł kary dla parkingowego giganta. UOKiK twierdzi, że firma wprowadzała klientów w błąd
APCOA Parking Polska jest największą w Polsce firmą działającą w branży parkingowej. W ostatnich dniach na przedsiębiorstwo została nałożona olbrzymia kara finansowa.
APCOA Parking Polska
W czwartek, 20 kwietnia, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, poinformował, że nałożył karę w wysokości ponad 820 tys. zł na APCOA Parking Polska, operatora parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju.
Wniosek o wyższy limit zużycia prądu. Jeśli chcesz płacić mniej, musisz go złożyć do 30 czerwca.
Nieuczciwe zasady reklamacji
Urząd podkreśla, że APCOA Parking Polska ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji , dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń. Uznawano reklamacje poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Jak się okazuje, spółka powinna powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście.
Co więcej, firma informowała, że termin w jakim rozpatrzy reklamacje może być dłuższy niż 30 dni . Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację, a zgodnie z nowymi przepisami, termin ten wynosi do 14 dni .
Nieuchronne koszty
Urząd podaje, że część konsumentów, którzy złożyli reklamację na „wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej” za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego . Inspektorzy Urzędu informują, iż tak sformułowane twierdzenie „ brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń ”.
„Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów . To oni, a nie przedsiębiorca , powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji” - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Po uprawomocnieniu decyzji, Spółka będzie musiała zapłacić ponad 820 tys. zł kary i poinformować o decyzji Prezesa UOKiK konsumentów , którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie .
Stanowisko Spółki
Spółka opublikowała na swojej stronie internetowej komunikat , w którym ustosunkowała się do decyzji Prezesa UOKiK. APCOA Parking Polska podkreśla, że decyzja jest nieprawomocna i już złożono od niej odwołanie .
"Prezes UOKiK przyznał w uzasadnieniu decyzji, że zakwestionowane ostatecznie w decyzji działania APCOA nie były umyślne . Uważamy też, że w wyniku stosowanych praktyk konsumenci nie ponieśli szkody ” - czytamy w komunikacie.