BiznesINFO.pl Praca Praca oczami polskiej nastolatki. Młode Polki widzą swoją pracę w sieci, nie w sieciówce
Pixnio

Praca oczami polskiej nastolatki. Młode Polki widzą swoją pracę w sieci, nie w sieciówce

10 marca 2021
Autor tekstu: Wiktoria Pękalak

Wymarzona praca dla nastolatków

Praca dla nastolatków jest czymś zupełnie innym niż dla starszych pokoleń. Okazuje się, że wizja przyszłego zawodu dla młodych dziewcząt jest zupełnie inna dla matek, niż ich córek. IQS przeprowadził badanie dla nowo powstającej organizacji Inspiring Girls Polska, z którego wynika, że małe Polki widzą siebie w innych zawodach niż ich matki.

Z badań wynika, że prawie połowa (48 proc.) dziewcząt w wieku 10-15 lat uznała , że prowadzenie kanału w mediach społecznościowych, takich jak YouTube, Instagram czy Tiktok to atrakcyjne zawody, w których widzą siebie w przyszłości.

Co piąta nastolatka chciałaby w przyszłości projektować strony internetowe lub tworzyć grafiki komputerowe, a co dziesiąta myśli o swojej przyszłości jako programistka. O karierze prawniczki marzy 18 proc. dziewcząt, nieco mniej chce zostać nauczycielką, przedszkolanką, dietetyczką lub trenerką osobistą. Mniej niż połowa matek (44 proc.) podała przynajmniej jeden zawód, jaki wskazała ich córka.

Studia coraz mniej popularne

Podczas gdy większość matek (88 proc.) widzi swoje córki na studiach wyższych na kierunkach takich jak: weterynaria, kosmetologia, architektura, architektura wnętrz, informatyka i anglistyka, studia nie wydają się być aż tak interesujące dla nastolatek. Swoją przyszłość na studiach widzi 59 proc. pytanych dziewcząt. Najczęściej wybieranymi przez nie kierunkami są: weterynaria, kosmetologia lub filologia angielska.

- Dziewczynkom brakuje inspirujących wzorców i zdane są na media społecznościowe. Stąd tak bardzo ważne dla ich przyszłych szans rozwojowych jest to, żeby właśnie na tym wczesnym etapie pokazać im różnorodność wyborów i możliwości życiowych - zawody, ścieżki rozwoju, role. Tysiące kobiet robią niesamowite rzeczy, zmieniają świat, leczą, zarządzają, odkrywają – dziewczynki muszą się o tym dowiedzieć! Tym właśnie - łączeniem dziewczynek z role models - będziemy się zajmować w Fundacji Inspiring Girls Polska - wyjaśniła Eliza Durka cytowana przez Wirtualne Media.

Badanie „Aspiracje dziewczynek w Polsce” przeprowadzone zostało przez agencję badawczą IQS na zlecenie Inspiring Girls Polska. Badanie przeprowadzono w dniach 2-5 marca 2021 r. metodą CAWI na N=500 osobowej reprezentatywnej próbie dziewcząt w wieku 10- 15 lat oraz ich matek.

Obserwuj nas w
autor
Wiktoria Pękalak

Redaktor Biznesinfo. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, student filozofii. Wcześniej w miesięczniku "Teatr". Niestrudzenie projektuje zasadę ekwiwalencji z osi odbioru na oś kombinacji.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat