Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Technologie > Próba oszustwa zakończona happy endem. Kradzieży zapobiegł bankomat
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 17.11.2023 12:19

Próba oszustwa zakończona happy endem. Kradzieży zapobiegł bankomat

bankomat
Fot. biznesinfo.pl

Zazwyczaj donosimy o próbach oszustw czy kampanii phishingowych, które niestety kończą się sukcesem napastnika. Na szczęście działania firm, instytucji i służb od czasu do czasu przynoszą pozytywne rezultaty i zapobiegają kradzieżom i wyłudzeniom. Tak zdarzyło się na Lubelszczyźnie, gdzie próbie oszustwa zapobiegł… bankomat.

Fałszywe ostrzeżenie przed utratą środków

O próbie wymuszenia z happy endem informuje zamojska policja. Z opublikowanego przez nią komunikatu dowiadujemy się, że 28-letnia mieszkanka regionu była ofiarą próby, w wyniku której mogła stracić pieniądze w kwocie 4 tys. . Napastnicy, co jest w ostatnim czasie szczególnie popularne, podszywali się pod pracowników banku, choć nie tylko. Kontakt z niedoszłą ofiarą nawiązano telefonicznie.

Trzeba przyznać, że scenariusz ataku był dość rozbudowany – napastnicy przewidzieli podzielenie go na trzy etapy, sprytnie posługując się socjotechniką. W pierwszej kolejności z kobietą skontaktowała się osoba podająca się pracowniczkę banku, która poprosiła o zgodę na wypłatę rzekomej pożyczki. Zupełnie tak, jakby to ktoś inny próbował skraść środki z konta ofiary. Kobieta kategorycznie odmówiła i zapowiedziała, że będzie kontaktować się z policją.

Złośliwe aplikacje w Google Play. Tylko w tym roku pobrano je ponad 600 mln razy

Fałszywy policjant i drugi kontakt z „bankiem”

Na taki rozwój sytuacji oszuści byli jednak przygotowani. Rzekoma pracowniczka banku zaoferowała swoją pomoc w zgłoszeniu sprawy na policję. Po zakończeniu rozmowy doszło do kolejnego kontaktu, tym razem od mężczyzny, który przekonywał, że jest policjantem zaznajomionym ze sprawą. Wyznaczył nawet godzinę, o której potencjalna ofiara miała stawić się na komisariacie.

Następnie scenariusz ataku przechodzi do trzeciej fazy, w której ponownie kontaktuje się kobieta podająca się za pracowniczkę banku. Informuje ona, że jedynym sposobem, aby zabezpieczyć pieniądze, jest wypłata pożyczki oraz ponowne jej wpłacenie we wpłatomacie. Na tym etapie czujność zawiodła kobietę, która przekonana, że o sprawie wie bank i policja, podjęła działania zalecone przez oszustów.

Oszustwu zapobiegł bankomat

W tym celu udała się do wpłatomatu, gdzie z użyciem kodu BLIK miała dokonać wpłaty. Próba oszustwa zapewne zakończyłaby się powodzeniem i stratą pieniędzy, gdyby nie ostrzeżenie wyświetlane na ekranie wpłatomatu. Komunikat przestrzegał przed oszustami podającymi się za policję lub ochronę. Wówczas niedoszła ofiara zdała sobie sprawę, że każdy kontakt pochodził od oszustów i skontaktowała się z prawdziwą policją.

Komenda Miejska Policji w Zamościu uczula na to, że napastnicy wykorzystują coraz bardziej złożone metody wieloetapowych oszustw, przyjmują różne fałszywe tożsamości, tak aby wzbudzić w potencjalnej ofierze zaufanie. Można się spodziewać, że liczba próby kradzieży realizowanych w ten sposób zwiększy się w okresie świątecznym.

Powiązane
haker
Quiz sprawdzi, czy jesteś bezpieczny w internecie. Jeśli nie zdobędziesz 7/10 pkt., możesz mieć kłopoty