BiznesINFO.pl Finanse Protesty rolników rujnują budżet, także każdego z nas. Wyceniono straty, ogromna skala
Fot. Kakoula10/WikimediaCommons

Protesty rolników rujnują budżet, także każdego z nas. Wyceniono straty, ogromna skala

6 czerwca 2024
Autor tekstu: Michał Górecki

Protesty polskich rolników, motywowane m.in. wprowadzeniem założeń Zielonego Ładu, doprowadziły do strat liczonych w milionach złotych: Jeden dzień dla branży transportowej oszacowano na 175 milionów. W skali jednostkowej, jeden pojazd tracił 400 zł.

Protesty rolników zrujnowały budżet

Protesty rolników , najbardziej zintensyfikowane 19 marca (a trwające przez dużą część całego miesiąca), spowodowały blokadę dróg w ponad 500 miejscach w różnych częściach kraju - wynika z analizy przeprowadzonej przez ekspertów z firmy DSV, relacjonowanej przez PAP. Opóźnienia okazały się najbardziej dotkliwe dla branży transportowej; w sektorze krajowym. Przede wszystkim dlatego, że sektor międzynarodowy cechuje się dłuższym średnim czasem realizacji, wobec czego opóźnienia była odczuwalne w nieco mniejszej skali.

W raporcie znalazło się miejsce na bardziej konkretne kwoty - np. w przeliczeniu na jeden pojazd.

Zobacz też : Szymon Ciupa: "Tę bombę trzeba rozbroić". Kadencja powinna się zacząć od kontrowersji

Unikaj tych rzeczy. Obniżą Twoją zdolność kredytową

Protest rolników wyceniony. Straty branży transportowej mogą być ogromne

Analitycy z DSV przyjęli w metodologii, że po polskich drogach średnio każdego dnia porusza się ok. 1,3 mln pojazdów ciężarowych (nie wliczono ruchu osobowego). Przy średnim opóźnieniu szacowanym na 3 godziny/dobę i obowiązujących średnich stawkach przewozowych koszt jednego dnia protesty wyceniono na 450 zł/jeden pojazd ciężarowy.

Według tych szacunków straty przewoźników z tego tytułu mogą więc wynieść w skali ogólnopolskiej nawet 175 mln zł dziennie.

Branża transportowa traci? Tracimy wszyscy

Opóźnienia w branży transportowej to nie tylko problem przewoźników. Zjawisko okna czasowego i jego przełożenia na nasze kieszenie także relacjonują analitycy. Jeżeli dany pojazd ma zaplanowaną dostawę do 5-6 punktów w skali dnia roboczego, a - ze względu na protesty - zrealizuje jedynie 2 takie dostawy, pozostały towar wraca do magazynu, a dostawa jest realizowana ponownie, np. następnego dnia. Koszty obsługi transportowej rosną, operatorzy (firmy) skumulowane straty przerzucają na… klientów końcowych - w zależności od produktu; spożywczych, przemysłowych itp.

Co z pozostałymi branżami i kolejnymi protestami

Poza sektorem transportu drogowego, analitycy zrelacjonowali wpływ na branżę morską i lotniczą. Tu, szczęśliwie, nie odnotowano większego wpływu. Głównie dlatego, że, jak czytamy, “ istotna część dostaw i odbiorów w tego rodzaju terminalach odbywa się nocą ”.

Dlaczego rolniczy protestują?

Protesty rolników w marcu odbywały się w wielu krajach UE. To odpowiedź na postulowane zmiany legislacyjne w obszarze tzw. Zielonego Ładu. Sprzeciw wobec regulacji UE popierany jest przez polityków PiS. Zielony ład to to pakiet inicjatyw politycznych, którego celem jest skierowanie Unii Europejskiej na drogę transformacji ekologicznej, a ostatecznie – osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Jedną z regulacji jest m.in. ambitniejszy cel w zakresie emisji gazów cieplarnianych, chodzi o redukcję o co najmniej 55 proc. do roku 2030, względem poziomów osiąganych w roku 1990. Dla rolnictwa oznacza to głównie ograniczenie w stosowaniu pestycydów i nawozów.

Państwo dopłaci do znieczulenia porodu. Konsekwencje mogą być poważne
Obserwuj nas w
autor
Michał Górecki

Dziennikarz portalu BiznesINFO, gościnnie piszę dla Goniec.pl. Opisywałem relacje sektora samorządowego z NGO w trakcie i po kampanii wyborczej w 2018 r. Przez 3 lata pisałem o najciekawszych procesach karnych i cywilnych z południowej Polski. Zanim Justin Welby koronował Karola III, rozmawiałem z Brytyjczykami na Westminster, a po koronacji – z tymi skandującymi „Not my King”. Opisywałem drogę synodalną w Kościele Powszechnym i jej lokalne ścieżki w polskich parafiach. Współpracowałem z reprezentantami firm dealerskich, żeby opisać przemiany gospodarcze i społeczne z przełomu wieków i zrelacjonować najbardziej efektywne praktyki marketingowe. Jeśli nie odbieram, to znaczy, że jestem z psem w lesie.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie