Przydatna funkcja kart płatniczych. Mało kto wie o istnieniu tej opcji
Płatności bezgotówkowe są niezwykle popularną formą uiszczania należności. Jednym ze sposobów na takie regulowanie opłat jest korzystanie z karty. Wielu klientów nie ma pojęcia, że nie wykorzystuje w pełni możliwości, jakie ona oferuje. Oto przydatna funkcja karty płatniczej.
Masz kartę płatniczą? Sprawdź tę usługę
Choć w dzisiejszych czasach wykonywanie płatności bezgotówkowych jest bardzo łatwe i szybkie, ponieważ często nawet nie trzeba udać się do żadnego punktu, aby uiścić należności czy zrobić zakupy, to jednak nawet taka sprawna forma płacenia nie jest pozbawiona możliwych problemów. Robiąc zakupy z wykorzystaniem karty płatniczej, czy to w sklepie albo innym punkcie, czy też przez internet, można napotkać różne trudności. Na przykład trafić na nieuczciwego sprzedawcę.
Wówczas pojawia się pytanie, co zrobić, aby uchronić się przed utratą pieniędzy w przypadku zakupu towarów lub usług u nierzetelnego handlarza? Jak się zabezpieczyć w przypadku, gdy uiszczamy opłatę u operatora czy podmiotu, który boryka się z problemami typu nagłe ogłoszenie upadłości? Jest na to prosty sposób i oferuje go ogrom banków, w których można założyć konto i wyrobić kartę płatniczą. Ma ona bowiem pewną niezwykle przydatną usługę dodatkową. Oto co trzeba o tym wiedzieć.
Wygaśnięcie profilu zaufanego, co zrobić? Czy można jeszcze przedłużyć jego ważność? W Warszawie otwarto wyjątkowy obiekt. To pierwsze takie muzeum w PolsceChargeback ratunkiem dla posiadaczy kart płatniczych
O mniej znanej funkcji kart płatniczych, która pozwala konsumentom lepiej chronić się podczas robienia zakupów, przypomina Interia. Można w ten sposób z dość dużym powodzeniem odzyskać pieniądze w przypadku większości problematycznych sytuacji, jednak trzeba działać szybko. Jak podkreśla serwis, wiadomo, że wyciąg z konta może służyć jako dowód w przypadku, gdy zgubiliśmy lub wyrzuciliśmy paragon, ale to nie jedyne udogodnienia podczas płacenia bezgotówkowego. Chodzi mianowicie o funkcję chargeback, czyli obciążenie zwrotne. Jest ona dostępna podczas korzystania z kart w różnych bankach. Można to zwykle sprawdzić na stronie banku, tu przykład z mBanku.
Chargeback przydaje się w momencie, gdy zajdą opisywane w poprzednim akapicie sytuacje, ale także np. kiedy bankomat nie wypłacił żądanej kwoty, a jednak konto zostało obciążone, oraz w wielu innych przypadkach, gdy do płatności używaliśmy karty, podkreśla Interia. Kiedy dojdzie do nieprzyjemnej sytuacji i potrzebujemy odzyskać wpłacone z tego tytułu pieniądze, trzeba tylko złożyć wniosek o chargeback w banku, w którym założone jest konto, z którego dokonywaliśmy opłaty kartą. W różnych bankach proces korzystania z obciążenia zwrotnego działa nieco inaczej, więc należy zorientować się w swojej placówce co do możliwości korzystania z tej opcji. Poniżej poddajemy przykład.
Jak korzystać z chargeback w PKO BP
O chargebacku pisze między innymi największy pod względem klientów bank w Polsce, czyli PKO BP. Na stronie internetowej instytucji opisywana jest procedura korzystania z chargebacku. “Dzięki chargeback, czyli procedurze obciążenia zwrotnego, masz szansę odzyskać pieniądze z transakcji zrealizowanej kartą”, potwierdza bank.
“Chargeback prowadzimy w oparciu o regulacje Visa lub Mastercard. Przykładowe sytuacje, w których możemy wystąpić o zwrot w Twoim imieniu: sklep internetowy nie dostarczył Ci zamówionego towaru; wycieczka, lot, koncert opłacone kartą, zostały odwołane; sklep obciążył Cię podwójnie za ten sam zakup; bankomat innego banku nie wydał Ci gotówki, a wypłata obciążyła Twoje konto” - wylicza PKO BP.
Co zrobić w celu złożenia reklamacji typu chargeback w tym banku? Instytucja zaleca, aby najpierw spróbować rozwiązać problem z dostawcą usługi – historia korespondencji z dostawcą dodatkowo przyda się do złożenia reklamacji w banku.
“Przy składaniu reklamacji podaj: datę transakcji, jej kwotę i walutę, nazwę dostawcy usługi, numer swojej karty i opis sytuacji. Możemy poprosić Cię o dodatkowe informacje lub dokumenty. Kiedy rozpoczynamy procedurę chargeback? Po złożeniu przez Ciebie reklamacji zgłosimy Twoją sprawę do dostawcy usługi za pośrednictwem Visa lub Mastercard i spróbujemy w Twoim imieniu odzyskać pieniądze – odezwiemy się do Ciebie tak szybko, jak to będzie możliwe i poinformujemy Cię o wynikach procedury chargeback”, podaje PKO BP.
Bank podkreśla, że nie wszystkie transakcje kartą mogą być objęte procedurą chargeback, co jednak nie oznacza automatycznego odrzucenia reklamacji. “Pamiętaj, złóż reklamację niezwłocznie, mamy ograniczony czas na wystąpienie z procedurą chargeback”, dodaje PKO BP.