Rak piersi nie będzie już tak łatwo mógł uciec. Polska firma szykuje rewolucję
Rak piersi łatwiejszy w diagnozie, nawet w przypadku bardzo niewielkich zmian, a także u kobiet o gęstej budowie piersi. Innowacyjny projekt polskiego start-upu medycznego, który łączy świat medycyny i najnowszych technologii. A wszystko przy użyciu aplikacji w telefonie, sztucznej inteligencji oraz telemedycyny. Brzmi futurystycznie? Projekt jest już bardzo mocno zaawansowany i powstaje w Krakowie. Czy uda się zrewolucjonizować rynek i uratować miliony kobiet przed śmiercią na nowotwór? Przyglądamy się wywiadowi, jaki przeprowadzili specjaliści z redakcji Business Insidera z CEO firmy AILIS - Michałem Matuszewskim.
Rak piersi - badania są niezbędne
Jak podkreślają medycy, mammografia choć uważana za jedno z najdoskonalszych rozwiązań raka piersi, to na wczesnym etapie powstawania nowotworu na niewiele może się zdać. Konieczne jest innowacyjne podejście, które zapewni kobietom dostęp do taniej, szybkiej diagnostyki. Na te wszystkie kwestie próbuje odpowiedzieć krakowska firma ALIS. Jak wskazuje w wywiadzie z BI, CEO spółki urządzenie od firmy dzięki zastosowaniu technologii obrazowania układu naczyń krwionośnych jest w stanie za pomocą sztucznej inteligencji rozróżnić zwykłą tkankę od tej nowotworowej.
Twórcy ALIS postawili sobie jeden cel, który dotychczas umykał wizjonerom z branży technologii medycznej. Chodzi o komfort pacjentek. Okazuje się, że odczucia jakie mogą wiązać się z klasyczną mammografią odstraszają znaczną część kobiet od regularnych badań. ALIS ma zapewniać wysoki komfort i wygodę użytkowania. Podczas całego badania prywatność kobiet ma zostać maksymalnie zachowana. Jak chwali się w wywiadzie z Business Insiderem Michał Matuszewski, urządzenie bada piersi bezdotykowo, a więc także bez kompresji piersi, która może powodować dyskomfort u kobiet.
Badania komfortowe
Prezes ALIS wskazuje, że kobieta, które podda się trwającemu 4 minuty badaniu, będzie przebywała sama, bez osób trzecich w pełni prywatnej kapsule. Podczas badania będzie mogła posłuchać relaksującej muzyki. Matuszewski zapewnia, że badanie jest w pełni bezbolesne. Wyniki mają pojawić się w zainstalowanej na smartfonie aplikacji już po 4 minutach od opuszczenia kapsuły. Aplikacja ponadto ma wskazać termin kolejnego badania, które zostanie już dostosowane do indywidualnych prognoz ryzyka zachorowania na nowotwór. - Jeśli w badaniu ujawni się podejrzana zmiana, wynik trafi natychmiast do radiologa, który w czasie 10 minut opisze go wraz ze wskazówkami dalszego postępowania. W przyszłości dla naszych klientek dostępne będą też wideo konsultacje z najlepszymi onkologami. Tyle że u nas cały ten proces diagnozy trwa nie kilka miesięcy, jak w wielu krajach na świecie, ale 15 minut. - zachwala swój startup CEO Michał Matuszewski
Jak zaznaczono w wywiadzie ALIS to ogromna oszczędność czasu i pieniędzy. Sztuczna inteligencja zajmie się większością opisów wyników. Jedynie, gdy komputer napotka na niepożądane zmiany skieruje pacjentkę do badania z fizycznym udziałem radiologa. Pozwala to na znaczne ograniczenie wydatków. Jak wskazuje CEO ALIS - wykrycie jednego nowotworu piersi uwzględniając wyłącznie czas pracy radiologa wynosi 1 562 USD, a w przypadku AILIS to zaledwie 6 USD - czytamy w Business Insiderze.
Model biznesowy ALIS opierać się ma na sieci franczyzowej. Urządzenie jest zaprojektowane tak, że wystarczy tylko jedna przeszkolona osoba do obsługi. Dlatego jak zaznacza Marcin Matuszewski ALIS nie chce wchodzić do publicznych placówek służby zdrowia. - Dlatego nie chcemy wchodzić w relacje ze szpitalami, czy ośrodkami medycznymi, które siłą rzeczy są miejscami z ograniczonym dostępem. W początkowym okresie naszej ekspansji celujemy w prywatny sektor ale jestem pewien, że gdy zrobimy globalne badania pojawi się zainteresowanie ze strony rządów - czytamy w BI.
Prototyp urządzenia jest już gotowy. Obecnie trwa przystosowanie urządzenia tak, aby spełniło regulacje unijne oraz amerykański i azjatyckie. Produkcja seryjna ma ruszyć już wkrótce.
Pełen wywiad jest dostępny na stronie Business Insider.