Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Rewolucja w Poczcie Polskiej od 1 stycznia. Odbiorcy listów poleconych na to czekali
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 16.12.2024 08:51

Rewolucja w Poczcie Polskiej od 1 stycznia. Odbiorcy listów poleconych na to czekali

poczta
Fot. jackmac34/Pixabay

Z początkiem nowego roku Poczta Polska zapowiada rewolucję. Nowa usługa może całkowicie odmienić oblicze tradycyjnych przesyłek i sprawić, że w skrzynce na listy już nigdy nie znajdziemy awizo. Co zastąpi tę starą metodę? Zmiany oznaczają ulgę dla nadawców, odbiorców i listonoszy.

Poczta Polska zmienia taktykę w sprawie awizo?

Temat awizo już dawno stał się między Polakami tematem do żartów, co wcale nie znaczy, że bywa traktowany z przymrużeniem oka. Odbiór ważnych dokumentów za potwierdzeniem odbioru bywa w wielu sytuacjach kłopotliwy, a jednocześnie konieczny ze względu na charakter listów poleconych.

Problem ten może zostać wreszcie rozwiązany już za nieco ponad dwa tygodnie. Od 1 stycznia wymienione w ustawie podmioty publiczne mają obowiązek korzystania z tzw. e-Doręczeń. Na taki krok będą mogły się zdecydować również osoby prywatne.
 

Elektroniczne potwierdzenie odbioru, czyli e-Doręczenie

W ramach usługi e-Doręczenia wysyłanie dokumentów elektronicznych będzie możliwe z potwierdzeniem nadania i odbioru, bez konieczności wizyty w placówce Poczty Polskiej. Zmiany wejdą w życie już 1 stycznia, jednak przez pierwszy rok nowy wymiar poczty elektronicznej ma funkcjonować w ramach okresu przejściowego. Oznacza to, że aż do 31 grudnia 2025 roku wszystkie zobowiązane go tego podmioty publiczne owszem, będą musiały mieć aktywne adresy e-Doręczenia, ale w razie sytuacji wyjątkowej wciąż będą mogły dostarczyć pismo w innej formie.

Od początku nowego roku przepisy mają obejmować między innymi urzędy, sądy czy jednostki samorządowe. Jednak na liście znalazły się nie tylko podmioty publiczne, ale również osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, takie jak adwokaci, radcy prawni czy notariusze. Dzięki e-poleconym komunikacja ma zostać usprawnione, koszty zredukowane, a czas doręczeń skrócony.
 

Jak aktywować e-Doręczenia?

Poczta Polska w ramach e-Doręczeń udostępnia publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która zapewnia komunikację z podmiotami publicznymi oraz publiczną usługę hybrydową (PUH), dostępną tylko dla podmiotów publicznych — tłumaczy spółka w komunikacie.

Nowa usługa Poczty Polskiej ma przypominać tradycyjną pocztę e-mail, jednak być bezpieczniejsza ze względu na unikalne adresy doręczeń: ADE. Będą one nadawane przez ministra cyfryzacji na wniosek o aktywację skrzynki. Na wskazany adres mailowy użytkownicy będą otrzymywać powiadomienia, np. o oczekujących przesyłkach, których odbiór będzie możliwy po zalogowaniu do skrzynki doręczeń. Umożliwi to profil zaufany i e-dowód osobisty, ale także aplikacja mObywatel.