Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > Rewolucja w sklepach Carrefour. To może zmienić układ sił w polskim handlu detalicznym
Marcelina Gancarz
Marcelina Gancarz 09.03.2025 22:59

Rewolucja w sklepach Carrefour. To może zmienić układ sił w polskim handlu detalicznym

Carrefour Polska
Fot. Michal Zebrowski/East News

Znana sieć oficjalnie zapowiedziała wdrażanie kolejnego etapu nowej strategii przygotowanej specjalnie na polski rynek. Carrefour od marca br. zmienia politykę cenową i będzie uważnie śledzić to, co dzieje się u konkurencji. Francuska marka ma szansę dogonić inne markety. Rewolucja dyskontu w dłuższej perspektywie może zmienić sytuację na polskim rynku detalicznym. Co to oznacza dla konsumentów? 

Wielkie zmiany w sieci Carrefour

Carrefour jest największą omnikanałową siecią handlową w Polsce, posiada zarówno hiper jak i supermarkety, sklepy franczyzowe pod szyldem Carrefour Express czy Globi, oraz sklep internetowy i aplikację mobilną. Każdy z tych kanałów oferuje zróżnicowaną gamę produktów, ale standardy doświadczeń zakupowych są wszędzie na tym samym poziomie. Mimo to sieci daleko do pierwszej trójki dyskontów najczęściej wybieranych przez Polaków. Według Rankingu Sieci Handlowych aplikacji Listonic Biedronka i Lidl mają łącznie ponad 75% udziału w rynku w swojej kategorii, natomiast na trzecim miejscu plasuje się Kaufland, który w 2024 roku pobił Auchan. Całkiem nieźle radzi sobie również Dino, zamykając top 5. 

Wizerunek marki, lokalizacja marketu, wygoda robienia zakupów, dostępność promocji i niskie ceny — to podstawowe czynniki, które wpływają na wybory konsumenckie. Sieć Carrefour Polska prowadzi już zoptymalizowaną strategię komunikacyjną, jednak kwestia cen była kwestią, która do tej pory raczej nie przyciągała klientów. Z najnowszego komunikatu firmy wynika, że ten stan rzeczy już wkrótce się zmieni. Co ro oznacza w praktyce dla portfeli kupujących? 

Carrefour
Carrefour zaczyna na poważnie ścigać się z konkurencją, fot. Michal Zebrowski/East News
Zacznie się już w poniedziałek. Gigantyczne obniżki w Lidlu, klienci się ucieszą Niebezpieczny sprzęt pilnie wycofany ze sklepów. Sieć podnosi alarm: niektórzy korzystają z niego od roku

Carrefour zapowiada wyścig z Lidlem i Biedronką

Tuż przed początkiem nowego roku chodziły słuchy o możliwości likwidacji części sklepów sieci Carrefour i redukcji zatrudnienia. Jeszcze w lutym ten scenariusz wydawał się wysoce prawdopodobny. Jednym z czynników, który mógł skłonić dyskont do takiego działania, mogły być niezadowalające wyniki finansowe w ostatnich kwartałach 2024 roku. Teraz nieoczekiwanie pojawił się komunikat Carrefour Polska, który zapowiada wdrażanie nowej polityki cenowej. Mówiąc krótko — będzie taniej, a więc to radykalna zmiana kierunku. 

Sieć próbuje dostosować się do trudnych warunków rynkowych, spowodowanych między innymi poziomem inflacji czy sytuacją polityczną, w tym wojną handlową toczoną przez USA. Coraz częściej na wybory konsumenckie wpływa przede wszystkim niska cena, zwłaszcza jeśli chodzi o podstawowe produkty. Carrefour nie był do tej pory postrzegany jako tani sklep, a wręcz przeciwnie. 

Jednym z kluczowych elementów nowej strategii Carrefour Polska jest poprawa przystępności cenowej. W ubiegłym roku intensywnie pracowaliśmy nad zwiększeniem konkurencyjności w kluczowych kategoriach i zmianą strategii marketingowej, by budować lojalność klientów oraz oferować atrakcyjniejsze promocje. Teraz idziemy o krok dalej — inwestujemy w nową politykę cenową — przekazał Robert Stupak, członek zarządu, dyrektor marketingu, e-commerce, polityki cenowej i IT w Carrefour Polska. 

Obniżki i monitoring sytuacji rynkowej — te dwa działania będą teraz postawą w ukierunkowanej na Polskę strategii, która będzie realizować francuska spółka. W najnowszym komunikacie dyskontu przedstawiono, na czym opiera się ten plan i w jakim stopniu skorzystają na nim konsumenci. Wygląda na to, że Biedronka i Lidl mają się czego obawiać. 

Carrefour
Carrefour zrówna ceny produktów, fot. Carrefour Polska - materiały prasowe 

Carrefour wyrówna ceny ponad 500 podstawowych produktów

Od jakiegoś czasu sieć Carrefour prowadzi strategię komunikacyjną opartą na idei “misji zakupowych”. Jednak nawet najlepsze doświadczenia z pobytu w sklepie i szeroki wybór asortymentu nie będą przyciągać klientów tak bardzo jak niskie ceny. W związku z tym dyskont wprowadza na polski rynek nową politykę cenową. Od marca pond 500 podstawowych produktów będzie można kupić tam możliwie najtaniej. 

Wprowadzamy stały monitoring cen i dostosowujemy je do najniższych dostępnych na rynku, dając Polakom realną alternatywę dla dyskontów. Oznacza to, że w Carrefour klienci zawsze kupią w najniższej cenie dostępnej na rynku, ale zyskają znacznie więcej: dziesięciokrotnie większy wybór produktów, szerokie i wygodne alejki zakupowe, profesjonalną obsługę oraz liczne atrakcje i animacje organizowane wspólnie z naszymi dostawcami. Chcemy, aby zakupy w Carrefour były przyjemnym doświadczeniem, a nie tylko codziennym obowiązkiem — przekazał Robert Stupak.

Specjalne oznaczenia już zaczęły się pojawiać w sklepach należących do Carrefour Polska. Zostało to również uwzględnione w ogólnopolskiej kampanii pod hasłem: “500 cen równamy do najniższych”.

Carrefour Polska
500 cen , fot. Carrefour Polska - materiały prasowe 
Carrefour
500 cen , fot. Carrefour Polska - materiały prasowe 

Jak podaje francuska sieć, produkty objęte monitoringiem należą do kluczowych kategorii rynkowych i stanowią podstawę, która trafia do koszyków konsumentów, chodzi głównie o pieczywo, nabiał (m.in. masło, mleko, jogurty, jaja), wędliny, ryże i makarony, herbaty i kawy, słodkie i słone przekąski, cukier, dania gotowe, napoje, kosmetyki oraz chemia domowa. 

Strategia sieci Carrefour, która dotyczy cen, jest oparta na argentyńskim modelu Maxi, czyli jednym z głównych filarów globalnego planu Grupy Carrefour — “Carrefour 2026”. Już w 2024 roku sieć zaczęła obniżać ceny produktów spożywczych i przemysłowych, w Polsce zmieniła się również częstotliwość wydawania gazetek handlowych. Jednocześnie z nowym filarem będzie rozwijał się jeszcze program lojalnościowy “Mój Carrefour”. 

A zatem będziemy mieli w Polsce trzecią sieć, która będzie się starała przekonać klientów, że u niej jest najtaniej. Obserwując jednak dotychczasowe działania komunikacyjne Carrefour Polska, marketingowa wojenka między Lidlem a Biedronką raczej nie poszerzy się o kolejny front jeśli chodzi o publiczne nadawanie na konkurencje. Choć z drugiej strony niczego nie można wykluczyć.