Rewolucyjna i bezpłatna usługa od NFZ. Tylko w tym roku skorzystało już 17,5 tys. osób
W 2023 roku ze specjalnej usługi Narodowego Funduszu Zdrowia skorzystało już 17,5 tys. Polaków – najwięcej z województw mazowieckiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego i lubelskiego. Przy okazji wizyty w oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia skorzystaj z usług kiosku profilaktycznego. Nie kupisz w nim gazety, za to dostaniesz coś więcej – informuje nas Beata Kopczyńska, rzeczniczka prasowa Narodowego Funduszu Zdrowia. O co dokładnie chodzi?
Czym są kioski profilaktyczne i do czego służą?
Od listopada 2021 roku w oddziałach wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia funkcjonują samoobsługowe kioski profilaktyczne. Klienci NFZ nie kupią w nich gazety, ale wykonają bezpłatne pomiary medyczne. W tym roku z oferty dostępnej we wspomnianych kioskach skorzystało już 17,5 tys. dorosłych. Są one przystosowane również do potrzeb osób z niepełnosprawnością.
W kioskach można sprawdzić:
- wzrost,
- masę ciała,
- indeks BMI (im wyższa wartość ponad normę, tym wyższe ryzyko zachorowania na choroby związane z nadwagą i otyłością, np. cukrzycą, chorobą niedokrwienną serca, miażdżycą),
-
skład ciała (poziom tkanki tłuszczowej, mięśniowej oraz zawartości wody w
organizmie), - ciśnienie tętnicze krwi – pomiar umożliwia wykrycie nadciśnienia tętniczego – jeśli jest nieleczone, może doprowadzić do chorób układu krążenia, w tym zawału serca, niewydolności serca, arytmii, udaru mózgu, chorób nerek czy retinopatii.
Wykonanie tych podstawowych pomiarów pozwala zatem już na wstępnym etapie ocenić ryzyko najbardziej niebezpiecznych chorób cywilizacyjnych.
Fot. NFZ
Wystarczy kilkanaście minut
Wizyta w kiosku profilaktycznym trwa zaledwie kilkanaście minut, a uzyskane wyniki pomiarów, wydrukowane bezpośrednio w kiosku, można omówić na miejscu z doradcą ds. profilaktyki i promocji zdrowia. Nasz ekspert doradzi, co warto zmienić w naszym życiu, a w przypadku gdy parametry okażą się złe, występuje duża nadwaga, czy wysokie ciśnienie tętnicze, doradca wskaże dalszą ścieżkę postępowania – wyjaśnia Sylwia Wądrzyk, dyrektorka Departamentu Obsługi Klientów i Profilaktyki NFZ, w komunikacie nadesłanym do redakcji Biznesinfo. Poza tym, każdy klient kiosku dostaje też pakiet informacji na temat badań profilaktycznych, miejsc, w których może je zrealizować oraz świadczeń medycznych.
Fot. NFZ
Prezent-niespodzianka dla stałych bywalców
Jak informuje Beata Kopczyńska z NFZ, dużym zainteresowaniem cieszą się konsultacje z doradcą ds. profilaktyki i promocji. W 2022 roku z ich oferty skorzystało 23 tys. klientów NFZ, a w ciągu siedmiu miesięcy bieżącego roku – już 20 tysięcy. Dla osób regularnie korzystających z kiosku profilaktycznego NFZ przygotował prezent-niespodziankę.