Robisz przelewy przez internet, może ci się zdarzyć ten problem. Wyjaśniamy, co wtedy zrobić
W dobie szeroko dostępnej bankowości internetowej często wykonujemy przelewy za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Nietrudno o omsknięcie się palca np. na małym ekranie smartfona. Czy po wysłaniu przelewu na błędy numer rachunku bankowego da się odzyskać pieniądze? Co można zrobić? Komentarza w temacie udzielił nam ekspert, dr Antoni Kolek.
Przelewy internetowe a błędy w numerze rachunku
Urządzenia przenośne takiej jak smartfony czy laptopy to coraz ważniejszy element naszego życia . Do tego ich nieustanny rozwój sprawia, że możemy wykorzystywać je nie tylko do utrzymywania kontaktu, ale i wielu innych spraw. Kupując takie urządzenie, zwracamy uwagę na mrowie aspektów, nie tylko na fakt, że ułatwią nam komunikowania się z bliskimi czy znajomymi.
Równie chętnie np. płacimy za ich pomocą za zakupy czy zarządzamy swoim kontem w banku. Tutaj pojawia się kwestia bankowości internetowej i zlecania za pośrednictwem telefonu przelewów. W przypadku małego ekranu lub słabego światła, ale i w wielu innych warunkach, może się zdarzyć, że palec się omsknie i niechcący przestawimy cyfry we wpisywanym numerze konta bankowego, na który chcemy wykonać transfer pieniędzy. Podobny błąd może się zdarzyć podczas korzystania z komputera, smartfona, czy innych urządzeń umożliwiających obsługę bankowości internetowej . Co w takim przypadku?
- Polskie przepisy dają szansę na odzyskanie środków błędnie wysłanych do innej osoby, jednak inicjatywa leży po stronie posiadacza rachunku - tłumaczy dr Antoni Kolek, doradca podatkowy oraz Prezes Zarządu Instytutu Emerytalnego Sp. z o.o. w komentarzu dla Tech.BiznesINFO.
Wiemy już, że musimy działać tak szybko, jak tylko zorientujemy się, że popełniliśmy pomyłkę. Jak się do tego zabrać?
Działające konto, a przelew na nieistniejący rachunek
Rozwiązanie tego problemu zależy tu od kilku czynników. Przede wszystkim od tego, czy przelew został zlecony na nieistniejący, czy też na funkcjonujący rachunek bankowy . W przypadku zlecenia transferu wybranej sumy na konto, które nie istnieje, sprawa jest prosta. Żadna ingerencja nie będzie wymagana - bank po prostu odrzuci transakcję, a pieniądze nigdy nie zostaną pobrane z rachunku . Tak samo wygląda kwestia przelewu na zamknięte konto. Bank od razu odrzuci transakcję, albo odeśle środki w ciągu kilku dni. Inaczej sprawy się jednak mają, gdy nastąpi przesłanie środków na istniejące konto do nieznanego odbiorcy.
- Odpowiedzialność za wykonany błędnie przelew ponosi posiadacz rachunku . Jeśli zorientuje się, że wysłał błędnie swoje środki na inny rachunek, może zgłosić się do swojego banku, przekazując tę informację. Wówczas to bank informuje odbiorcę i wskazuje mu numer rachunku do zwrotu środków - objaśnia dr Kolek w komentarzu dla Tech.BiznesINFO.
Jeśli zgłoszenia dokonamy naprawdę szybko, pracownik banku może też anulować przelew . Dopiero późne zgłoszenie lub korzystanie z przelewu natychmiastowego wprowadza nieco więcej zamieszania, ponieważ wówczas błędny odbiorca z pewnością otrzyma pieniądze. Rzecznik Finansowy podkreśla, że trzeba skontaktować się z tym bankiem, z którego wykonywano błędny transfer środków finansowych. Nieprawidłowe jest przy tym wystąpienie z wnioskiem o zwrot do banku odbiorcy przelewu . Takiego rodzaju działanie “może spotkać się z nieodpowiednią reakcją ze strony tego podmiotu rynku finansowego, skutkującą brakiem odzyskania utraconych pieniędzy”.
Przelana suma do nas nie wróciła. Co zrobić?
W przypadku, gdy czas oczekiwania na zwrot błędnie przesłanych środków jest bardzo długi, możemy ponownie działać. Co więc zrobić, gdy bank nie odeśle nam pieniędzy wysłanych na niepoprawny numer konta?
- Jeśli bank tego nie zrobi, wówczas posiadacz rachunku może wnieść reklamację do banku . W przypadku gdy bank nie rozpatrzy reklamacji, posiadaczowi rachunku przysługuje skarga do Rzecznika Finansowego, który może udzielić porady oraz przeprowadzić postępowanie interwencyjne w stosunku do banku. Z kolei w przypadku gdy w ciągu 30 dni środki nie zostaną zwrócone, posiadacz rachunku, który dokonał niewłaściwego przelewu, może pozwać odbiorcę przelewu , który otrzymał nienależne mu środki - tłumaczy dr Antoni Kolek w rozmowie z Tech.BiznesINFO.
Również Rzecznik Finansowy podkreśla na stronach rządowych w objaśnieniu tego procesu, iż procedura odzyskania pieniędzy z tytułu nieprawidłowo wykonanego przelewu nie stanowi postępowania reklamacyjnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. 2019 r. poz. 2279 ze zm., dalej: ustawa o Rzeczniku Finansowym). Tym samym, wezwanie banku do podjęcia stosownych działań nie będzie postrzegane jako reklamacja w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o Rzeczniku Finansowym.
Dopiero zaś brak przedsięwzięcia przez bank wymaganych czynności lub udzielenia informacji będzie stanowić przesłankę do wniesienia reklamacji , a w razie braku jej uwzględnienia przez podmiot rynku finansowego – także wniosku do Rzecznika Finansowego o podjęcie postępowania interwencyjnego.
- To, co należy zrobić, to zwiększać wiedzę obywateli o przysługujących im prawach oraz wskazywać instytucje, które są powołane do wspierania uczestników rynku i ich ochrony - podkreśla w rozmowie z naszym portalem przytaczany wcześniej ekspert i doradca podatkowy, dr Kolek.