Strefy Czystego Transportu. Do tych miast w Polsce nie wjedziesz starszym samochodem - mamy listę
Strefy Czystego Transportu powstaną w 37 polskich miastach - wynika z projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Choć oficjalnie decyzja będzie zależała od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, w praktyce wszystkie te miasta najpewniej spełniają wymogi określone ustawą. W których miastach powstaną SCT? Mamy dokładną listę.
Strefy Czystego Transportu w Polsce. Jest projekt ustawy
Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu powstała 1 lipca br. w Warszawie (obejmuje tam ścisłe centrum). Poza stolicą konsultacje trwają już w Krakowie i Wrocławiu. Z początkiem czerwca przekazywaliśmy słowa wiceprezydenta Wrocławia Jakuba Mazura, który apelował o inicjatywę z poziomu rządu - tak, by samorządom łatwiej było podejmować wiążące decyzje o powoływaniu na swoich terenach Stref Czystego Transportu.
Projekt zmian w ustawie o elektromobilności właśnie trafił do konsultacji i ma zostać przyjęty jako obowiązujące prawo do końca 2024 r. Od stycznia roku 2025 Główny Inspektorat Sanitarny mógłby już wydawać decyzje delegujące obowiązek powołania SCT w ramach konkretnych miast. Inspektorat miałby do dyspozycji dokładnie 37 polskich miast, co w praktyce oznacza, że ich mieszkańcy mogą już przygotowywać się do zasad SCT. Które to miasta?
Więcej o sprawie: Strefy czystego transportu w całej Polsce. “Okazało się, że krzywdzimy ludzi”
Kredyt 0 proc. Wielki powrót programu. Jest termin, są kwotySCT powstanie w 37 polskich miastach. Mamy listę
Projekt ustawy o SCT przewiduje, że strefy powstawałyby w miastach powyżej 100 tys. zaludnienia, po decyzji Głównego Inspektoratu Sanitarnego stwierdzającej przekroczenie norm średniorocznego stężenia zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu (NO2). To oznacza, że - jeżeli ustawa wejdzie w życie - od 2025 r. taki obowiązek mógłby zostać wydany dla miast:
- Gdynia,
- Gdańsk,
- Częstochowa,
- Rzeszów,
- Radom,
- Toruń,
- Kielce,
- Sosnowiec,
- Gliwice,
- Olsztyn,
- Zabrze,
- Bielsko-Biała,
- Bytom,
- Zielona Góra,
- Rybnik,
- Ruda Śląska,
- Opole,
- Tychy,
- Gorzów Wielkopolski,
- Elbląg,
- Płock,
- Dąbrowa Górnicza,
- Wałbrzych,
- Włocławek,
- Tarnów,
- Chorzów,
- Koszalin.
- Katowice,
- Białystok,
- Lublin,
- Bydgoszcz,
- Szczecin,
- Poznań,
- Łódź,
- Wrocław,
- Kraków.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest w ustawie liczona osobno, wszystkie wymienione miasta byłyby też zobowiązane do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych (elektrycznych i/lub wodorowych) lub do zawierania umów przewozu osób tylko z podmiotami korzystającymi z takich taborów. Gminy dowiedzą się o objęciu nowym obowiązkiem od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, który będzie zobligowany do poinformowania włodarzy natychmiast po stwierdzeniu przekroczenia stężenia NO2.
KPO
Obowiązkowe SCT to realizacja postanowień z pakietu KPO; kamienia milowego E1G i E1L. Projekt sygnowany podpisem Krzysztofa Bolesty, sekretarza stanu w MKiŚ, ma zostać przyjęty do końca 2024 r. Koncepcja przewiduje też rozwój rynku prywatnego; Bolesta wymienia szereg dostawców krajowych, którzy mieliby tym samym przyczynić się do ograniczenia uzależnienia od wschodniej ropy - w Polsce produkuje się autobusy zeroemisyjne i infrastrukturę ładowarek; Solaris, Imacy Clean Power Technology, Medcom, Enika, Ekoenergetyka. Istotą proponowanych zmian jest osiągnięcie w Polsce kilku podstawowych zmiennych: ograniczenia emisji CO2 do 2030 r., poprawa jakości powietrza, redukcję hałasu.
Na razie modelowym przykładem określenia działania SCT jest Warszawa.