Sztuczna inteligencja ma pomóc polskiej kolei. Ruszył pilotażowy program
Założony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ośrodek IDEAS NCBR poinformował o nawiązaniu współpracy ze Strażą Ochrony Kolei. W rezultacie wdrożony zostanie pilotażowy program, który pozwoli na skuteczniejsze zarządzanie zasobami SOK-u, tak aby zapobiegać przestępstwom dokonywanym na kolei.
Pilotażowy program IDEAS NCBR i Służby Ochrony Kolei
IDEAS NCBR to ośrodek skupiający się na rozwoju oprogramowania wykorzystującego sztuczną inteligencję. Opracowywane tam innowacje trafiają do administracji i służb i wspomagać ich operacje. Najlepiej profil działalności IDEAS NCBR podsumowuje prezes centrum, Piotr Sankowski: „w naszym kraju nie działają globalne korporacje gotowe wydać miliardy, musie więc to robić państwo”.
Centrum opracowało oprogramowanie, które trenowane na danych uzyskanych od Służby Ochrony Kolei zaproponuje nowe sposoby na optymalizację ograniczonych zasobów, przede wszystkim relatywnie niewielkiej liczby funkcjonariuszy. Analiza danych pozwoli zaproponować zmiany, np. wytyczy nowe ścieżki patroli funkcjonariuszy SOK-u, co ma się przełożyć na zwiększenie bezpieczeństwa polskiej infrastruktury kolejowej.
Bilety PKP Intercity dostępne w popularnej aplikacji. Świetne wieści dla podróżującychMniej opóźnień pociągów dzięki SI
Oprogramowanie nazwane AI Shield będzie dysponowało informacjami o dostępnych zasobach SOK-u i optymalizować je, zarówno w zakresie liczby i specyfiki działania patroli pieszych, jak i zmotoryzowanych. Skutkiem ma być docelowo zwiększenie skuteczności patroli, a w konsekwencji wykrywalności prób dokonywania przestępstw. Skutki będą też odczuwalne dla pasażerów – AI Shield może np. zapobiegać kradzieżom trakcji prowadzących do opóźnień kursów pociągów.
Wyzwaniem, któremu AI Shield może sprostać efektywniej niż dotychczas stosowane systemy wykorzystania zasobów, jest w dużym skrócie nieuleganie rutynie. Nawet najbardziej doświadczeni funkcjonariusze siłą rzeczy skupiają się na odcinkach zapewniania bezpieczeństwa, na których przestępstw dokonywano według ich doświadczenia najczęściej. Przestępcy działać mają jednak zgoła inaczej i to właśnie m.in. do przewidywania losowości występowania incydentów ma być wykorzystywana AI Shield.
Większa skuteczność bez naruszeń prywatności
Co ważne, nic jak dotąd nie wskazuje na to, by oprogramowanie wyprodukowane przez IDEAS NCBR wykorzystywało możliwości sztucznej inteligencji budzące wątpliwości etyczne. Najczęściej sygnalizowana z nich stanowią oczywiście algorytmy rozpoznawania twarzy, które mogą naruszać prywatność obywateli. AI Shield ma się jednak skupiać nie na proaktywnym śledzeniu, lecz przede wszystkim na optymalizacji ograniczonych zasobów służb. Dość powiedzieć, że SOK liczy ponad 3 tys. funkcjonariuszy, a liczba przestępstw dokonanych w 2022 roku na 19 tys. km linii kolejowych wyniosła niemal 7,4 tys.
Zobacz także: Centrum GovTech do likwidacji. Brakuje dokumentów zakupu 500-metrowego lokalu