Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Praca > Szwedzi zamykają wielki biznes w Polsce. Wyciekły szczegóły: 150 pracowników wstrzymuje oddech
Sebastian Mikiel
Sebastian Mikiel 18.02.2025 15:06

Szwedzi zamykają wielki biznes w Polsce. Wyciekły szczegóły: 150 pracowników wstrzymuje oddech

Northvolt, zamknięcie fabryki
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Szwedzki gigant technologiczny Northvolt zdecydował się na zaskakujący ruch. Fabryka w Gdańsku zmienia właściciela, a nowym nabywcą ma być duża firma z branży motoryzacyjnej. Co oznacza ta transakcja dla polskiego rynku i zatrudnionych tam pracowników?

Northvolt sprzedaje biznes w Polsce

Northvolt, jeden z liderów branży bateryjnej, znalazł się w trudnej sytuacji finansowej. Firma od pewnego czasu boryka się ze spadkiem zamówień na baterie od producentów samochodów elektrycznych, którzy dostosowują swoje strategie do zmieniającego się rynku.

W ostatnich miesiącach Northvolt przeprowadził znaczne zwolnienia w Szwecji i Polsce, starając się ograniczyć koszty operacyjne. W Gdańsku firma już jesienią 2024 r. zamknęła zakład magazynów energii, co odbiło się na lokalnym rynku pracy.

fabryka 1.jpg
Fot. Freepik/zinkevych
 
Wkrótce ruszą na żer. Posadź w ogrodzie, zapachowa zapora przepędzi ślimaki co do jednego Tym rolnikom KRUS nie wypłaci 13. emerytury. Są wykluczeni

Nowy nabywca i zaskakująca cena transakcji

Choć Northvolt nie podał oficjalnie nazwy kupca, według informacji szwedzkiego dziennika "Svenska Dagbladet", nowym właścicielem ma zostać Scania – znany producent ciężarówek. Kwota transakcji nie przekroczyła 100 mln koron (8,9 mln euro), co stanowi ułamek inwestycji Northvolt w tę fabrykę – 1,6 mld koron od 2021 roku.

Tak niska cena sugeruje, że sprzedaż była podyktowana koniecznością finansową i chęcią skoncentrowania się przez Northvolt na kluczowych projektach. Scania, należąca do grupy Traton, kontrolowanej przez Volkswagena, może wykorzystać nowo nabyte zasoby do rozwoju własnych technologii w zakresie elektryfikacji transportu ciężkiego.

Zakład w Gdańsku posiada nowoczesną infrastrukturę, która może zostać wykorzystana do produkcji zaawansowanych systemów bateryjnych dla ciężarówek i autobusów elektrycznych. Analitycy wskazują, że możliwe są trzy główne scenariusze przyszłości zakładu:

  • Kontynuacja dotychczasowej produkcji i wykorzystanie fabryki do realizacji istniejących zamówień,
  • Zmieniona strategia produkcyjna, ukierunkowana na potrzeby Scanii, w tym rozwój technologii bateryjnych dla pojazdów użytkowych,
  • Przekształcenie zakładu w centrum badawczo-rozwojowe, co mogłoby wspierać innowacje w zakresie elektromobilności.

Co dalej z pracownikami i produkcją w Gdańsku?

W fabryce Northvolt w Gdańsku pracuje obecnie około 150 osób. Według oficjalnego komunikatu, transakcja obejmuje przeniesienie wszystkich niezbędnych zasobów, pracowników i umów, co oznacza, że ich miejsca pracy powinny zostać zachowane. Firma zapewnia, że wszystkie zakontraktowane zamówienia na rok 2025 zostaną zrealizowane.

Mimo to obawy dotyczące przyszłości pozostają. Northvolt jako całość przechodzi poważny kryzys, a jego problemy wynikają m.in. z rosnącej konkurencji z Chin oraz wolniejszego niż przewidywano tempa elektryfikacji transportu. Firma zmuszona była złożyć wniosek o reorganizację na podstawie Rozdziału 11 w Stanach Zjednoczonych, aby pozyskać nowe środki finansowe.

fabryka 2.jpg
Fot. Unsplash/Simon Kadula

Czy sprzedaż fabryki w Gdańsku pomoże Scanii umocnić jej pozycję na rynku elektromobilności? Na odpowiedzi będziemy musieli jeszcze poczekać, ale jedno jest pewne – to wydarzenie może mieć istotny wpływ na polski sektor przemysłowy. Jeśli Scania zdecyduje się na inwestycje i dalszy rozwój zakładu, może to oznaczać nowe miejsca pracy oraz zwiększenie roli Polski w europejskim łańcuchu dostaw dla elektromobilności.