Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > Tak wyłudzą twoje dane. Przy kasie lepiej zachować ostrożność
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 18.02.2024 14:19

Tak wyłudzą twoje dane. Przy kasie lepiej zachować ostrożność

kasa, kasjer, sklep
East News/Marek Bazak

To pytanie słyszymy przy kasie zaskakująco często. Wystarczy, że zapomnimy karty lojalnościowej, a kasjer zapyta nas o numer telefonu. Te dane są jednak warte więcej, niż nam się wydaje. Czasem lepiej nie odpowiadać.

Lepiej zachować ostrożność

Na co dzień wszędzie pełno jest ostrzeżeń o próbach wyłudzenia danych w sieci przez podejrzane linki i włamania na konta — nie tylko te bankowe. Wiele osób jednak traci czujność, kiedy opuszcza tę zagrożoną strefę. Często nie zdajemy sobie sprawy, że nasze dane nie są bezpieczne również w innych miejscach, np. w sklepie. Kasjerzy często pytają nas o kod pocztowy lub numer telefonu. Czym to grozi?
 

Ulga przysługuje prawie wszystkim. Nawet 1,5 tys. zł podatku mniej

Kasjer zapytał cię o numer?

Numer telefonu często przydaje nam się, jeśli np. zapomnimy karty lojalnościowej. Na całe szczęście wystarczy podyktować go przy kasie, żeby skorzystać z rabatu. Często w takiej sytuacji zapominamy, że w sklepie nie jesteśmy sami, a nasz numer w niepowołanych rękach może nam bardzo zaszkodzić. Ta informacja prowadzi bowiem bezpośrednio do naszej tożsamości i może skutkować np. niechcianymi telefonami czy drogimi SMS-ami premium.

Podobnie sprawa ma się z kodem pocztowym. Kasjer może poprosić o podanie go, m.in. w sytuacji, gdy chcemy dokonać zakupu na raty. Choć ten nie wskazuje na bezpośrednie miejsce zamieszkania, wciąż prowadzi do nas — zwłaszcza w połączeniu z numerem telefonu.
 

Nie zawsze możesz odmówić

Dane osobowe są niezwykle cenne, obecnie prawie każda firma wykorzystuje je w celach marketingowych. Dlatego tym bardziej powinniśmy obchodzić się z nimi ostrożnie — lepiej pamiętać o fizycznej karcie lojalnościowej lub aplikacji, niż zdradzać innym klientom swój numer telefonu. Jeśli już jednak zdarzy się nam jej zapomnieć, bez numeru telefonu nie skorzystamy ze zniżek, podobnie z kodem pocztowym, jeśli prosimy o wystawienie faktury. Czasem jednak lepiej przekazać dane kasjerowi np. wyświetlając je na ekranie własnego telefonu.

źródło: interia BIZNES