Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Twój portfel > Odbierzesz od nieznanego numeru, potem powiesz tylko jedno słowo. I sam się wpakujesz w kłopoty
Wiktoria Pękalak
Wiktoria Pękalak 08.10.2020 02:00

Odbierzesz od nieznanego numeru, potem powiesz tylko jedno słowo. I sam się wpakujesz w kłopoty

Uwaga na oszustwa przez telefon.
Pixnio/ Bicanski

Oszustwa przez telefon nasilają się

Naciągacze, którzy próbują wyłudzić od nas pieniądze przez telefon, nieustannie wpadają na nowe pomysły jak pozbawić nas oszczędności. Na celownik najczęściej biorą sobie osoby starsze, które niczego nieświadome podają swoje dane osobowe. Portal Fakt 24 poinformował Urząd Komunikacji Elektronicznej o podejrzanych numerach telefonu, które ostatnimi czasy wydzwaniają do Polaków. Klaudia Kieliszczyk z Wydziału Komunikacji Biura Dyrektora Generalnego UKE zdradziła co zrobić, aby się nie naciąć.

Zagraniczne numery telefonów

UKE poinformowało, że jeśli ktoś dzwoni na nasz numer telefonu, nawet jeśli połączenie zostanie przekierowane na numer zagraniczny, abonent nie zostanie obciążony żadną opłatą, dlatego wszelkie doniesienia dotyczące rzekomych informacji o tym, że po odebraniu takiego numeru z konta uciekają pieniądze, urząd podaje w wątpliwość.

Co innego z połączeniami, podczas których przedstawiają się nam reprezentanci różnych firm lub branż (medycznych, finansowych, telekomunikacyjnych), te wydają się szczególnie niebezpieczne.

Wyłudzanie danych osobowych

Najbardziej niebezpieczne wydają się połączenia, podczas których oszuści chcą wyłudzić od nas dane osobowe. Na tego typu telefony powinniśmy reagować ze szczególną ostrożnością. Pod żadnym pozorem nie wolno podawać swojego numeru PESEL, czy numeru dowodu osobistego.

Jeśli podczas rozmowy telefonicznej zapomnieliśmy się i przekazaliśmy swoje dane, należy niezwłocznie złożyć zawiadomienie o próbie oszustwa organom ścigania.

Zawieranie umów przez telefon

UKE przestrzega też przed pochopnym podejmowaniem decyzji podczas rozmów z rzekomym dostawcą usług telekomunikacyjnych. Ofiarami tego typu oszustw także padają najczęściej osoby starsze. Pochopnie podejmują decyzję o zawarciu umowy, która wbrew obietnicom, może doprowadzić do zwiększenia opłat i przeniesienia numeru.

Należy też pamiętać, że jeśli dzwoni do nas operator komórkowy to, powinien być on już w posiadaniu naszych danych, takich jak m.in. PESEL. Świadomość tego może ochronić przed oszustwem.

Jeśli pochopnie zgodziliśmy się na warunki umowy przedstawione przez naciągacza, możemy starać się odstąpić od umowy, ponieważ istnieje prawo do unieważnienia umów zawartych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.