Gwarancja jest instytucją wzmacniającą prawa konsumenta. Jest to dodatkowe, dobrowolne uprawnienie kupującego, które chroni go przed skutkami wad fizycznych nabytej rzeczy. Konsument reklamujący produkt może wystąpić z roszczeniem wynikającym z gwarancji.
Choć wszechobecne reklamy sugerują, że jest inaczej, to jednak nie każdy zakup przynosi oczekiwaną satysfakcję. Najpopularniejszymi narzędziami służącymi reklamacji takiego wyrobu są rękojmia oraz gwarancja. Nie są to procedury tożsame.W przypadku zakupu uszkodzonego (wadliwego) towaru konsument ma prawo skorzystać z instrumentu ochrony, jakim jest reklamacja. Może to zrobić na podstawie zarówno rękojmi, jak i w ramach gwarancji. Instrumenty te jednak nie są tożsame.
Podejmowanie decyzji zakupowych związane jest często z analizą benefitów około produktowych jakie gwarantuje sprzedawca. Jednym z najsilniejszych magnesów na klienta jest gwarancja door – to – door. Czym jest i co warto o niej wiedzieć?
Gwarancja rozruchowa jest jednym z rodzajów gwarancji sprzedawcy lub producenta. Gwarant oświadcza w niej, że sprzedawany sprzęt jest sprawny i działa. Gwarancja rozruchowa często pojawia się w ramach rozmaitych ofert sprzedaży, jednak nie ma ona zastosowania w przepisach prawnych. To pojęcie jest często stosowane przy zakupie produktów używanych. Dość często w sytuacji, gdy kupujemy produkty używane, możemy spotkać się z pojęciem gwarancji rozruchowej. Jest to dobrowolna gwarancja, która nie ma podstaw i zapisów w prawie. O takim rodzaju gwarancji decyduje sprzedawca i robi to z własnej woli. W takiej sytuacji, gdy okaże się, że produkt jest wadliwy, sprzedawca może zwrócić kupującemu zapłaconą kwotę, naprawić produkt lub go wymienić.