BiznesINFO.pl Handel Już wiemy kto przejmie polskie sklepy Tesco. Transakcja będzie warta 900 mln zł
Piotr Gajek/East News

Już wiemy kto przejmie polskie sklepy Tesco. Transakcja będzie warta 900 mln zł

19 czerwca 2020
Autor tekstu: Maria Glinka

Netto przejmuje Tesco

Po 25 latach Tesco całkowicie zniknie z polskiego rynku. Strategia obniżenia poziomu sklepów i asortymentu, która miała zachęcić do zakupów klientów mniej zamożnych, nie sprawdziła się. Zgodnie z czwartkowymi doniesieniami Tesco ma sprzedać 301 sklepów i dwa centra dystrybucyjne duńskiej grupie Salling, do której przynależy dyskont Netto.

Szef Tesco Dave Lewis wyznał, że przejęcie przez Netto pozwoli na rozszerzenie zasięgu w innych państwach Europy Środkowej, w których Tesco ma silniejszą pozycję. Chodzi przede wszystkim o Czechy, Węgry i Słowację – podaje Puls Biznesu.

Z kolei z perspektywy Netto, wykupienie Tesco może ułatwić dotarcie do polskiego konsumenta. Na ten moment w Polsce jest 386 oddziałów Netto. „Konsolidując obie sieci handlowe na rozwojowym rynku, robimy znaczący krok w realizacji strategii całej naszej grupy, stając się jednym z czołowych graczy na jednym z największych rynków w Europie” – wyznał Janusz Sroka, prezes Netto Polska.

Odnowione Tesco postawi na lokalnych dostawców

Wartość transakcji Salling i Tesco jest szacowana na 900 mln zł, z czego 819 mln zł ma trafić do Tesco w gotówce. Jednak, aby przejęcie zostało sfinalizowane, zgodę musi wyrazić UOKiK. Obydwie spółki liczą, że uda się dopełnić wszelkich formalności do końca tego roku.

Dzięki przejęciu Tesco, Netto znacznie awansuje i przestanie być „graczem drugoligowym” na rynku dyskontowym. Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, przewiduje, że po wykupieniu Tesco Netto „będzie działać szerzej niż tylko w segmencie dyskontów. (…) Spodziewam się pójścia w stronę formatu proximity marketu, czyli czegoś w rodzaju dużego osiedlowego sklepu, w którego ofercie stawia się na różnoraki asortyment „przymiotnikowy": żywność ekologiczną, funkcjonalną, bio i tak dalej”. Wszystko to sprawi, że Netto może stać się poważną konkurencją dla Dino, a nawet Lidla.

Duńska sieć handlowa oznajmiła, że dawne sklepy Tesco będą funkcjonować w formule Netto 3.0. Oznacza to, że priorytetem będzie nawiązywanie współpracy z lokalnymi dostawcami.

Obserwuj nas w
autor
Maria Glinka

Redaktor Biznesinfo. Absolwentka stosunków międzynarodowych i studentka dziennikarstwa na UW. Pierwsze doświadczenia w branży dziennikarskiej zdobywała w stacji TVN i na portalu Euractiv. Wielbicielka filmów Alejandro Innaritu, reportaży książkowych i filmowych, zwłaszcza na temat polityki oraz społecznych problemów w wymiarze globalnym i lokalnym.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat