Już wiemy kto przejmie polskie sklepy Tesco. Transakcja będzie warta 900 mln zł
Netto przejmuje Tesco
Po 25 latach Tesco całkowicie zniknie z polskiego rynku. Strategia obniżenia poziomu sklepów i asortymentu, która miała zachęcić do zakupów klientów mniej zamożnych, nie sprawdziła się. Zgodnie z czwartkowymi doniesieniami Tesco ma sprzedać 301 sklepów i dwa centra dystrybucyjne duńskiej grupie Salling, do której przynależy dyskont Netto.
Szef Tesco Dave Lewis wyznał, że przejęcie przez Netto pozwoli na rozszerzenie zasięgu w innych państwach Europy Środkowej, w których Tesco ma silniejszą pozycję. Chodzi przede wszystkim o Czechy, Węgry i Słowację – podaje Puls Biznesu.
Z kolei z perspektywy Netto, wykupienie Tesco może ułatwić dotarcie do polskiego konsumenta. Na ten moment w Polsce jest 386 oddziałów Netto. „Konsolidując obie sieci handlowe na rozwojowym rynku, robimy znaczący krok w realizacji strategii całej naszej grupy, stając się jednym z czołowych graczy na jednym z największych rynków w Europie” – wyznał Janusz Sroka, prezes Netto Polska.
Odnowione Tesco postawi na lokalnych dostawców
Wartość transakcji Salling i Tesco jest szacowana na 900 mln zł, z czego 819 mln zł ma trafić do Tesco w gotówce. Jednak, aby przejęcie zostało sfinalizowane, zgodę musi wyrazić UOKiK. Obydwie spółki liczą, że uda się dopełnić wszelkich formalności do końca tego roku.
Dzięki przejęciu Tesco, Netto znacznie awansuje i przestanie być „graczem drugoligowym” na rynku dyskontowym. Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, przewiduje, że po wykupieniu Tesco Netto „będzie działać szerzej niż tylko w segmencie dyskontów. (…) Spodziewam się pójścia w stronę formatu proximity marketu, czyli czegoś w rodzaju dużego osiedlowego sklepu, w którego ofercie stawia się na różnoraki asortyment „przymiotnikowy": żywność ekologiczną, funkcjonalną, bio i tak dalej”. Wszystko to sprawi, że Netto może stać się poważną konkurencją dla Dino, a nawet Lidla.
Duńska sieć handlowa oznajmiła, że dawne sklepy Tesco będą funkcjonować w formule Netto 3.0. Oznacza to, że priorytetem będzie nawiązywanie współpracy z lokalnymi dostawcami.