Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > Ulubiony sklep odzieżowy Polaków znacząco podniesie ceny. Oto powód
Marcelina Gancarz
Marcelina Gancarz 10.04.2025 18:28

Ulubiony sklep odzieżowy Polaków znacząco podniesie ceny. Oto powód

zakupy online
Fot. Tevarak Phanduang – Achira22's Images

Handel elektroniczny w Polsce systematycznie zyskuje na znaczeniu. Większość Polaków deklaruje, że regularnie robi zakupy przez Internet, a wybór branży jest nieomal nieograniczony: sprzęt elektroniczny, książki, żywność czy ubrania. Ta ostatnia kategoria ma spory udział w rynku, a Polacy mogą korzystać z szerokiej oferty platform sprzedażowych. Jeden z popularniejszych sklepów internetowych w kraju właśnie zmienia strategię — można spodziewać się droższych produktów. 

Odzież, jedzenie i leki królują w sieci

Jak wynika z ostatniego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej dotyczącego w e-commerce w Polsce, 87 procent badanych deklaruje, że robi zakupy w sieci regularnie. W 2024 roku najpopularniejszą kategorią kupowaną cyfrowo okazała się żywność, drugie miejsce zajęły farmaceutyki, a podium zamyka moda.

Gałąź związana z e-grocery rozwija się dynamicznie, co jest zapewne pokłosiem przyzwyczajeń nabytych jeszcze podczas pandemii. W innych obszarach również można zauważyć wzrost poziomu usług i dostosowywanie się do potrzeb konsumentów. Większość marek modowych posiada już własne aplikacje, przez co stają się poważną konkurencją dla witryn, które skupiają wielu dostawców np. Allegro, Zalando czy Amazon. Z drugiej strony są jeszcze platformy, które umożliwiają użytkownikom kupno i sprzedaż rzeczy używanych. 

Szeroko pojęta branża modowa zajmuje sporą część rynku e-commerce. Sytuacja gospodarcza na świecie, regulacje prawne, rosnąca konkurencja, a wreszcie zmiana zachowań konsumentów to wyzwania, którym musi sprostać. W odpowiedzi na te zmiany jedna z popularniejszych w Polsce platform sprzedażowych poinformowała o zmianie swojej strategii. Nie wszystkim dotychczasowym klientom może przypaść do gustu.

raport e-commerce.png
źródło danych - Raport e-Izby: Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2024 
Allegro zdetronizowane. Nowy lider internetowego handlu w Polsce budzi kontrowersje Uwielbiany sklep Polaków znika z galerii handlowych. Firma ma poważne kłopoty

Answear.com rozpycha się w Europie

Answear.com to polska platforma sprzedażowa specjalizująca się w branży fashion. Firma po swoim otwarciu w kraju szybko weszła na rynki międzynarodowe. Ekspansję skierowano głównie na kraje Europy Środkowo-Wschodniej, poczynając od Czech, Słowacji, Ukrainy, Rumuni, Grecji czy Chorwacji. Answear działa obecnie w 12 państwach, a jako ostatnie do tego grona dołączyły Włochy. Firma wyszła też poza Internet i zaczęła otwierać sklepy stacjonarne — w warszawskiej Fabryce Norblina można odwiedzić concept store tej marki.  

Zobacz też: Czy LPP kłamie w sprawie biznesu w Rosji? KNF o kontakcie ze śledczymi z USA

Answer
Firma Answear.com otworzyła swój concept store, fot. Wojciech Olkusnik/East News

UWAGA: Te sklepy znikną z galerii handlowych w całej Polsce. Marka ogłasza upadłość

Jesteśmy obecni na 12 rynkach, czyli wszystkich istotnych rynkach naszego regionu i w tej chwili nie planujemy otwarcia nowych rynków, dopóki nie osiągniemy nasycenia na obecnych i dopóki nie osiągniemy najwyższych możliwych poziomów rentowności. A potem zostały nam jeszcze np. kraje bałkańskie, Niemcy czy Austria — przekazał prezes firmy,  Krzysztof Bajołek podczas konferencji prasowej.

W 2024 Answear.com odnotował 10,04 mln zł jednostkowej straty netto wobec 20,21 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 508,64 mln zł rok wcześniej natomiast – 1 260,06 mln zł. Plany na najbliższe miesiące są ambitne, zarówno jeśli chodzi o wartość giełdową jak zyskanie przewagi w swojej dziedzinie w Europie Środkowej. To pociągnie za sobą pewne zmiany, a wśród nich otwarcie się na nowy rodzaj klientów. Na tym polu jest spory kawałek rynku do ugryzienia, nawet w Polsce, choć nie wszyscy to docenią, zwłaszcza jeśli ktoś szuka oszczędności. 

Nowa strategia Answear. Nie wszystkim klientom się spodoba

Nadchodzą wielkie zmiany w Answear.com — firma zamierza rozszerzyć swoją ofertę o więcej marek premium. Jest to działanie zasadne z tego względu, że rynek dóbr luksusowych w Polsce stale rośnie. W 2024 jego wartość wyniosła 55,6 mld zł, czyli o 24,6% więcej niż rok wcześniej. Ten wzrost odnotował również Answer — w 2024 r. sprzedaż w segmencie premium wzrosła o 28% i stanowiła 71% udziału w przychodach ogółem, jak poinformowała firma. 

Zwiększyła się liczba zamożnych Polaków oraz zmieniły się trendy konsumenckie, co przełożyło się na wzrost znaczenia e-commerce. Polacy zaczęli się interesować luksusowymi markami, i coraz częściej miejscem ich pozyskiwania okazywał się Internet. Największy udział w rynku stanowią samochody premium, dobre wyniki notują też luksusowe hotele i SPA, kosmetyki i perfumy, biżuteria i zegarki, alkohole oraz odzież i akcesoria. Na wszystkich tych polach trend jest przeważnie wzrostowy. Rynek dóbr luksusowych nie jest oczywiście odporny na globalne zawirowania gospodarcze, marki jednak zdają się szybko adaptować do aktualnej sytuacji, dostosowując swoje usługi do potrzeby konsumentów. 

Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja XV - KPMG Poland - [kpmg.com].png
Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja XV - KPMG Poland - [kpmg.com]

W Answer w 2025 roku zwiększy się liczba marek premium i w tym segmencie firma chce budować pozycję lidera na rynku. To oznacza wyższą jakość oferowanych produktów, a za to trzeba również więcej zapłacić. 

Nasza strategia jest ukierunkowana na budowę siły marek, zwiększenie rentowności i odróżnienie się od konkurencji. Będziemy zwiększać liczbę marek premium w naszej ofercie. Zakładamy dalszy wzrost przychodów przy poprawie rentowności, co chcemy oprzeć na atrakcyjności oferty produktowej i poprzez efektywność działań marketingowych. Chcemy być nr 1 w modzie premium i high-end w Europie Środkowej, działamy konsekwentnie i mamy gotową infrastrukturę do dalszego wzrostu i optymalizacji — przekazał prezes Answear.com Krzysztof Bajołek. 

Dostępność luksusowych produktów w Polsce się zwiększyła, głównie dzięki rozwojowi e-commerce i otwieraniu unikatowych butików w galeriach handlowych. Świadomość ekologiczna konsumentów również ma spore znaczenie, co przejawia się w bardziej zrównoważonych wyborach, ludzie kupują droższe rzeczy o lepszej jakości, które posłużą lata lub poszukują luksusowych marek w drugim obiegu. Nowa strategia Answear.com odpowiada na te trendy, co jednak może być problemem dla klasy średniej. Zmiany są wprowadzane w warunkach wysokiej zmienności ekonomicznej, więc możliwe są różne scenariusze.