Unia szykuje Polakom podatek od aut spalinowych. Zapłacisz go szybciej niż myślisz
Kwestia wprowadzenia opłat rejestracyjnych dla samochodów spalinowych stała się jednym z kluczowych tematów dyskusji wokół Krajowego Planu Odbudowy (KPO). W kontekście nadchodzącej rewizji planu polski rząd staje przed wyzwaniem wdrożenia polityki ekologicznej oraz dostosowaniem się do wymogów Unii Europejskiej. Czy unijne przepisy wejdą w życie?
Polska zamierza negocjować z Unią. Chodzi o opłatę od aut spalinowych
Wiceprzewodniczący Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) Jan Szyszko ujawnił, że Polska sprzeciwia się ogólnemu wprowadzeniu opłat rejestracyjnych dla wszystkich pojazdów spalinowych. Co więcej, przedstawione zostały wstępne plany oraz argumenty dotyczące dalszej rewizji KPO.
Jak przekazał PAP wiceminister Jan Szyszko, w jego ocenie, takie podejście może prowadzić do nieproporcjonalnego obciążenia właścicieli pojazdów. Zamiast tego, wiceminister zaproponował, aby opłaty były celowane w tych, którzy najbardziej zanieczyszczają środowisko, w tym korporacje odpowiedzialne za wysoką emisję.
W Niemczech, które również stosują podobne opłaty, kwoty te wahają się od 100 do 150 euro. Polska, w kontekście nadchodzącej rewizji KPO, planuje skoncentrować się na bardziej precyzyjnym i efektywnym systemie podatkowym, zamiast na powszechnym wprowadzeniu opłat.
Idzie przewrót. Rząd wyprowadzi ze szkół te podręczniki. W tle "eksperymenty"Polski rząd ma otrzymać niemal 60 miliardów euro z KPO
Zgodnie z najnowszymi informacjami, kwestia opłat rejestracyjnych będzie przedmiotem kolejnej rewizji KPO, która ma rozpocząć się w pierwszej połowie 2025 roku. Jak podkreśla Jan Szyszko, głównym celem rządu jest teraz usunięcie bardziej szkodliwego społecznie podatku od samochodów spalinowych oraz wdrożenie systemu dopłat. Wiceprzewodniczący MFiPR zaznaczył, że Komisja Europejska również potrzebuje czasu, aby wypracować jednolite stanowisko w tej sprawie.
Kamień milowy w KPO przewiduje wprowadzenie przepisów dotyczących opłat rejestracyjnych dla pojazdów spalinowych do końca 2024 roku. Nowe regulacje mają obejmować systemy finansowe i fiskalne stymulujące popyt na czystsze pojazdy, a dochody z opłat mają być przeznaczone na rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego oraz redukcję negatywnych skutków transportu.
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to kluczowy element strategii rozwoju gospodarczego Polski, mający na celu wzmocnienie polskiej gospodarki po pandemii COVID-19. Program obejmuje 57 inwestycji i 54 reform, a Polska ma otrzymać z Unii Europejskiej aż 59,8 miliarda euro, w tym 25,27 miliarda euro w formie dotacji i 34,54 miliarda euro w formie pożyczek.
Polski rząd planuje przedstawić Unii Europejskiej nowe propozycje dotyczące opłat rejestracyjnych
W ramach KPO niemal 45% budżetu jest przeznaczone na cele klimatyczne, a ponad 21% na transformację cyfrową. Program ma na celu nie tylko szybsze osiągnięcie wyznaczonych celów, ale także przyspieszenie wzrostu gospodarczego i zwiększenie zatrudnienia w kraju.
Polska musiała dokonać rewizji KPO ze względu na opóźnienia i trudności napotkane w realizacji wcześniejszej wersji planu. Nowe wytyczne mają na celu dostosowanie KPO do aktualnych wyzwań i potrzeb, w tym do zielonej transformacji gospodarki. Rząd podkreśla, że potrzebne jest rozłożenie obciążeń finansowych w czasie, aby zapewnić stabilność rozwoju.
Polska planuje przedstawić nowe propozycje dotyczące opłat rejestracyjnych oraz innych środków stymulujących rozwój niskoemisyjnego transportu. Rewizja KPO będzie również okazją do ponownego przemyślenia celów i strategii w kontekście transformacji ekologicznej.