UOKiK o zmowie cenowej. Pod lupą największe sieci RTV i AGD
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta poinformował, że na polskim rynku nawet przez 10 lat mogła funkcjonować zmowa cenowa. W sprawę rzekomo zamieszane mają być największe sieci marketów RTV AGD, a sprawa dotyczy popularnych ekspresów do kawy firmy Jura. W wyniku zmowy, naruszane miały być prawa konsumentów.
Zmowa cenowa wokół ekspresów Jura
UOKiK poinformował, że w trakcie przeszukania siedzib spółek Jura Poland, Euro-net, Media Saturn Holding, Media Saturn Online i Terg zabezpieczono dowody, wskazujące na zmowę cenową tych podmiotów. Jura Poland, jako wyłączny polski dystrybutor ekspresów Jura, miał narzucić sieciom minimalne ceny urządzeń, co jest naruszeniem prawa konkurencji i godziło w interesy konsumentów.
Według urzędu Jura Poland miała decydować, w jakich minimalnych cenach sprzedawane są ekspresy Jura w sieciach sklepów RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert. Jeśli ustalenia były naruszane, firma miała grozić wstrzymaniem dostaw, rozwiązaniem umów ze sklepami czy brakiem ich przedłużenia.
UOKiK. 31 mln zł kary dla Amazona. Klienci masowo wprowadzani w błądNawet 10 lat naruszania konkurencji
W rezultacie powstał system, w którym nie tylko konsumenci mogli nabywać ekspresy w ustalonych odgórnie przez dystrybutora cenach, ale także same sieci mogły informować dystrybutora o naruszaniu zmowy cenowej przez konkurencję. Gdy do tego dochodziło, Jura Poland interweniowała, grożąc zakończeniem współpracy. Sprawę komentuje Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta:
Ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, że spółka Jura Poland mogła zawrzeć zmowę cenową ze sprzedawcami ekspresów, w tym największymi sklepami z elektroniką i sprzętem AGD. Przedsiębiorcy mogli przez blisko 10 lat w niedozwolony sposób ustalać ceny produktów. Oznaczałoby to, że konsumenci nie mogli kupić ekspresów taniej niż po odgórnie narzuconych stawkach.
Oprócz spółek w sprawie usłyszała zarzuty jedna osoba fizyczna. Zmowa cenowa miała obowiązywać także w przypadku ustalania promocji i produktów dołączanych do ekspresów gratis. Dotyczy to zarówno sprzedaży w punktach stacjonarnych, jak i za pośrednictwem internetu.
Konsekwencje dla sieci
Postępowanie UOKiK prowadzone jest w stosunku do czterech największych sprzedawców - wspomnianych RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert. Jeśli zarzuty urzędu się potwierdzą, wówczas sieci mogą zostać ukarane za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję karą w wysokości 10 proc. rocznego obrotu. Ponadto do 2 mln zł kary mogą zostać obciążeni menedżerowie spółek.