UOKiK ukróci proceder pokazów handlowych. Koniec z naciąganiem seniorów
UOKiK zamierza walczyć o dobro seniorów, którzy coraz częściej padają ofiarą nieuczciwych przedsiębiorców. Wystarczy bowiem pójść na pokazy handlowe, aby zdobyć zupełnie bezużyteczny garnek o zawyżonej wartości czy wątpliwy abonament medyczny. Nowa ustawa ma ukrócić naciąganie emerytów.
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Ile skarg w sprawie naciągania na pokazy handlowe trafia do UOKiK
-
Jakie zmiany w prawie przewiduje ustawa
-
Na jakim etapie jest ten dokument
UOKiK bierze się za pokazy handlowe
UOKiK postanowił wziąć pod lupę pokazy handlowe, w trakcie których seniorzy mogą kupić garnki, pościele, sprzęty kuchenne czy abonamenty medyczne. - Poza uczciwymi przedsiębiorcami, którzy działają w obszarze pokazów handlowych, jest też duża grupa nieuczciwych - tłumaczył Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną.
Do UOKiK wpływa rocznie ok. 600 skarg w sprawie nieuczciwych praktyk w trakcie tzw. sprzedaży bezpośredniej. Jednak w ocenie Chróstnego jest to zaledwie 20 proc. faktycznej liczby przypadków.
Metody przedsiębiorców stają się coraz bardziej wyrafinowane, w związku z czym wzrasta ryzyko nadużyć . O dobro seniorów UOKiK zamierza zawalczyć za sprawą nową ustawy.
Wypowiedzenie umowy i nowe zakazy. Pokazy handlowe bez pułapek
Jakie są proponowane zapisy nowej regulacji? Interia donosi, że w ustawie ma pojawić się możliwość odstąpienia od niektórych kontraktów na świadczenie usług zdrowotnych zawieranych na odległość lub poza siedzibą przedsiębiorstwa. Dzięki temu seniorzy, którzy wybiorą się na pokazy handlowe i zakupią np. abonament medyczny będą mogli zrezygnować z usługi.
Poza tym ustawa ma wprowadzić zakaz sprzedaży wyrobów medycznych podczas pokazów handlowych. W ocenie UOKiK ofiarą tych nadużyć w przeważającej większości są właśnie osoby starsze.
Co więcej, dokument zakłada także zakaz zawierania kontraktów w sprawie świadczenia usług finansowych w trakcie pokazu handlowego i wycieczki. UOKiK ujawnił bowiem, że przedsiębiorcy niekiedy przymuszają konsumentów do zaciągania kredytów lub pożyczki, gdy brakuje im środków, aby zakupić produkt lub usługę w trakcie pokazu handlowego.
- Praktyki te obejmują wprowadzanie konsumenta w błąd oraz wywieranie presji - wskazywał prezes UOKiK. Niektórzy przedsiębiorcy nawet podwożą seniorów do banków, aby namówić ich na zawarcie takiej umowy.
UOKiK przekazuje, że wszystkie te zapisy mają znaleźć się w projekcie nowelizacji ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Proponowana regulacja została już wpisana do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Nowy dokument ma także implementować tzw. dyrektywę unijną Omnibus. Jej celem jest poprawa egzekwowania i unowocześnienie przepisów w sprawie ochrony konsumenta. Zmiany dotyczą przede wszystkim rozszerzenia ochrony względem osób, które zawierają umowy na usługi cyfrowe, które konsument otrzymuje w zamian za udostępnienie danych osobowych bez obowiązku zapłaty.
Dokument musi zostać wdrożony do 28 listopada 2021 r., a UOKiK szacuje, że polski rząd przyjmie stosowne prawo w III kwartale 2021 r. Wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej muszą stosować te przepisy od 28 maja 2022 r.
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na redakcja@biznesinfo.pl