BiznesINFO.pl Finanse Upadłość firmy: jak ogłosić, kiedy i co z pracownikami?
Biznesinfo.pl

Upadłość firmy: jak ogłosić, kiedy i co z pracownikami?

1 lutego 2019
Autor tekstu: Kasper Starużyk

Upadłość firmy nie jest niczym przyjemnym, ale mniej tragicznym niż mogłoby nam się wydawać. Na stosunkowo delikatne lądowanie po upadku liczyć mogą małe przedsiębiorstwa, szczególnie jednoosobowe. Warto również wiedzieć o rozwiązaniach takich, jak pre-pack, których działanie, omówimy w tym artykule.

Upadłość firmy jednoosobowej a spółki. Gdzie sprawdzić upadłość firmy

W przypadku firm jednoosobowych upadłość wiązać się może ze stosunkowo delikatnymi konsekwencjami. Zazwyczaj tego typu działalności mają mniejsze obroty niż spółki i w rezultacie, mierzą się z mniejszą ilością wierzycieli. Jeśli prowadzimy jednoosobową działalność, naturalnie, po jej upadku, nie tracimy bytu prawnego.

Procedura w przypadku upadku firmy jednoosobowej jest taka sama, jak w przypadku innych przedsiębiorstw. Określa ją ustawa prawa upadłościowego i naprawczego. Wymienione są w niej wszystkie podmioty, mogące wnioskować o upadłość. Dla laików, fakt, iż wśród nich figurują jednoosobowe działalności gospodarcze, bywa zdumiewający.

Upadłość ogłosić mogą:

spółki z o.o.spółki akcyjne nieprowadzące działalności gospodarczejwspólnicy spółki partnerskiejwspólnicy osobowi spółek handlowych, ponoszący odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiemjednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca działalność we własnym imieniu, której ustawa nadaje osobowość prawnąosoba fizyczna prowadząca działalność gospodarcząosoba prawna prowadzącą działalność we własnym imieniu

Często przedsiębiorcy przeceniają kryzys, z jakim się mierzą. Wspomniana wyżej ustawa określa dokładne przesłanki, pozwalające na ogłoszenie upadłości. Jeżeli stan danego przedsiębiorstwa ich nie spełnia, sąd może oddalić wniosek.

Dlatego też tak ważne jest odróżnianie niewypłacalności bieżącej od trwałej. Aby uchronić się przed odrzuceniem wniosku przez sąd, powinniśmy upewnić się, czy opóźnienie w wykonaniu zobowiązań firmy przekracza trzy miesiące, a one same - 10% wartości bilansowej przedsiębiorstwa. Z drugiej jednak strony, pamiętajmy, że złożenie właściwego wniosku w przypadku wystąpienia przesłanek jest naszym obowiązkiem.

Jak ogłosić upadłość firmy?

Wniosek o ogłoszenie upadłości powinien zostać dostarczony do wydziału gospodarczego sądu rejonowego najpóźniej 2 tygodnie po wystąpieniu przesłanek do tego. Złożyć go może zarówno dłużnik, jak i wierzyciel.

Co powinno znaleźć się we wniosku o upadłość? Wszystkie niezbędne elementy określają przepisy Prawa upadłościowego i naprawczego. Wśród nich wymienić można dane dłużnika, miejsce, w którym działa przedsiębiorstwo, przesłanki do ogłoszenia upadłości oraz decyzję o tym, czy przedsiębiorca chce zawrzeć układ naprawczy. Najważniejsze, aby do wniosku załączyć oświadczenie o prawdziwości zawartych w nim danych.

Upadłość firmy a pracownik. Upadłość firmy a odprawy dla pracowników

Jednym z największych niepokojów, towarzyszących przedsiębiorcy przy upadłości firmy, jest kwestia rozliczenia się z pracownikami. Trzymiesięczny zazwyczaj okres wypowiedzenia, może zostać skrócony do miesiąca w przypadku upadłości firmy. Nie zmienia to jednak faktu, że pracodawca zobligowany jest do wypłacenia pracownikom odszkodowania za pozostałe dwa miesiące.

Co, kiedy ogłaszamy upadłość firmy a pracownik pozostaje na urlopie? Okoliczności likwidacji firmy pozwalają również na zwolnienie części chronionych pracowników. Dotyczy to m.in. osób, którym pozostało nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, czy przebywających na urlopach.

Odprawę otrzymać mogą pracownicy tych firm, które zatrudniają więcej niż 20 pracowników. Jej wysokość uzależniona jest od stażu pracy danej osoby, ale nie może przekroczyć 15-krotności minimalnego wynagrodzenia.

Upadłość firmy i co dalej?

Ogłaszamy upadłość firmy i co dalej? Jest to oczywiście bolesne doświadczenie, ale niestety, ryzyko upadku wpisane jest w działalność każdej firmy. W 2016 roku do polskiego prawa upadłościowego wprowadzono nową instytucję, która pozwala na przejście przez te trudne chwile w łagodny sposób.

Pre-pack, czy też przygotowana likwidacja w upadłości to po prostu sprzedaż przedsiębiorstwa na zasadach, które ustalają ze sobą dłużnik i inwestor. Rozwiązanie to sprawia że syndyk nie spienięża majątku, a jedynie zawiera umowę sprzedaży. Dzięki temu postępowanie upadłościowe może zostać znacznie skrócone.

Wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży powinien zostać złożony wraz z wnioskiem o ogłoszenie upadłości. Może tego dokonać zarówno dłużnik jak i wierzyciel, zainteresowany kupnem przedsiębiorstwa. Dokument musi zawierać oszacowaną przez biegłego sądowego wartość sprzedaży.

Decyzja o skorzystaniu z pre-pack ma wiele korzyści. Najważniejszą jest brak obciążenia kosztami dalszego działania przedsiębiorstwa. Inwestor przejmuje je bez oczekiwania na kolejne etapy postępowania upadłościowego.

Obserwuj nas w
autor
Kasper Starużyk

Redaktor naczelny Biznesinfo. Wcześniej w Bankier.pl, gdzie zajmował się wyszukiwaniem najciekawszych informacji gospodarczych z Polski i świata. Dziennikarską pasję odkrył na festiwalu reklamowym Golden Drum w Słowenii. Absolwent ekonomii na wydziale prawa, administracji i ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego i międzynarodowych stosunków gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a także copywritingu w Szkole Mistrzów Reklamy. Miłośnik historii Hanzy i Morza Bałtyckiego.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat