UPC ma zrekompensować klientom podwyżki abonamentu. Chodzi o zwrot kosztów za szybki internet
Urząd Ochrony Konkurencji I Konsumentów orzekł, że jeden z największych polskich operatorów telewizji kablowej – UPC stosował praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Musi zrekompensować klientom straty i wycofać się z podwyżek.
UPC musi oddać pieniądze
O sprawie pisze "Dziennik Gazeta Prawna". Jak wskazuje gazeta, chodzi o podwyżki z 2015 i 2016 roku. To wtedy sieć poinformowała swoich klientów, którzy podpisali umowy na czas nieoznaczony o wzroście cen. Najpierw w 2015 roku abonenci zostali poinformowani o podniesieniu szybkości internetu i zwiększeniu opłaty za usługę o 7 złotych.
Ponowne podwyżki nastąpiły rok później. W 2016 roku operator zdecydował się osobom posiadającym umowy bezterminowe podnieść ceny abonamentu o od 3 do 7 złotych. Sprawę zbadał polski urząd antymonopolowy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował, że praktyki stosowane przez UPC godziły w zbiorowe interesy konsumentów. Decyzja jaką wydał UOKiK ucieszy wielu, można liczyć na zwrot pieniędzy.
UOKiK zawiadomiony przez konkurencję oraz klientów UPC wszczął postępowanie. Urząd stwierdził, że zachowanie UPC jest niedopuszczalne. Zgodnie z treścią zawartych umów podwyżki nie powinny mieć miejsca, ponieważ zgodnie z podpisanymi dokumentami, umowy nie przewidywały takiej możliwości.
– Nie kwestionujemy samego prawa przedsiębiorcy do zmiany umów zawartych na czas nieoznaczony, zawsze musi się to jednak odbywać w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą dla konsumenta klauzulę modyfikacyjną – uzasadnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
1. Niemcy nie mają już wyboru, muszą podjąć ostateczną decyzję. Będą zamykać niemal wszystko, koniec z półśrodkami2. Nieoficjalnie: Wiadomo, kiedy może nastąpić całkowity lockdown w Polsce. Padły konkretne informacje3. Nie tylko drugi produkt nawet o 88 proc. taniej, ale i chryzantemy za pół darmo. Lidl też przygotowuje się na Wszystkich Świętych
Jak wskazuje komunikat na stronie urzędu, klienci którym podwyższono ceny mogą ubiegać się o przywrócenie cen sprzed podwyżek i otrzymania gwarancji braku wzrostu abonamentu w przyszłości. Klienci ponadto mogą liczyć na rekompensatę.
Będzie rekompensata
UPC zobowiązał się do wypłaty rekompensat i zmiany praktyk. Rozwiązania zarekomendowane przez prezesa UOKiK-u dotyczą zarówno aktualnych, jak i byłych klientów. Jakie rozwiązania będą zastosowane? Aktualni abonenci, którzy stracili na zmianie umów mogą wybrać następujące rozwiązania:" - Darmowa usługa do wyboru – dla osób, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu nie przekracza 200 zł. Będą mogły one korzystać za darmo np. telefonii komórkowej, pakietu bezpieczeństwa, dostępu do określonych pakietów kanałów, jak HBO, Polsat Sport Premium, My Prime, Mega Sport czy Canal+ Prestige.- Dwie darmowe usługi do wyboru – dla osób, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu przekracza 200 zł.- Poprzednia cena i parametry - bez względu na wysokość rachunków, aktualni abonenci będą mogli skorzystać z usług telekomunikacyjnych według ceny abonamentu i parametrów przed ich zmianą.- Obniżka abonamentu lub wyżej wymienione usługi – upust wyniesie od 15 zł do 60 zł w zależności do wysokości nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu. To oferta dla osób, które nadal są abonentami UPC Polska, ale korzystają już z innych usług niż te, które objęły podwyżki." – wskazano na stronie UOKiK-u
A co z abonentami, którzy zrezygnowali z usług operatora? "Byli abonenci otrzymają zwrot pieniędzy – będzie to 75 proc. zapłaconych podwyżek albo będą mogli ponownie skorzystać z oferty UPC z rabatem w wysokości od 20 zł do 30 zł nawet przez 18 miesięcy." – nakazał UOKiK.
– W tym postępowaniu operator UPC zobowiązał się przed Prezesem Urzędu do usunięcia skutków zakwestionowanych praktyk i zrekompensowania strat konsumentom. Ta decyzja oznacza, że niekorzystne dla abonentów działania zostaną bezzwłocznie wyeliminowane, zaś konsumenci korzystający z usług UPC uzyskają świadczenia, których nie muszą dochodzić w długotrwałych procesach sądowych. Przykładowo UPC przywróci poprzednie ceny i nie będzie podwyższać abonamentu w przyszłości dla określonej grupy klientów – dodaje Prezes UOKiK.