Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Twój portfel > Urządzenie wciągnęło kartę i nie wydało pieniędzy. Co zrobić, gdy bankomat zatrzymuje kartę?
Maria Glinka
Maria Glinka 24.03.2021 01:00

Urządzenie wciągnęło kartę i nie wydało pieniędzy. Co zrobić, gdy bankomat zatrzymuje kartę?

Bankomat zatrzymał kartę - co zrobić?
Piqsels

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Kiedy bankomat może zatrzymać kartę

  • Jak temu zaradzić

  • Co zrobić, gdy bankomat nie wydał pieniędzy, a środki zniknęły z konta

Kiedy bankomat może zatrzymać kartę?

Pierwszy bankomat pojawił się w Polsce dokładnie 30 lat temu i zapoczątkował rewolucję w finansach osobistych. W dobie postępującej digitalizacji jego funkcja jest coraz mniej istotna - portal direct.money,pl donosi, że już ok. 80 proc. Polaków dokonuje płatności bezgotówkowych. Co nie oznacza, że przestaliśmy korzystać z tych maszyn. Pieniądze z bankomatów wypłaca średnio co piąty obywatel.

Jednak transakcja nie zawsze kończy się powodzeniem - bankomat może bowiem zatrzymać kartę. Zazwyczaj dzieje się tak, gdy użytkownik kilkukrotnie wpisze błędny kod PIN. W ten sposób bankomat zabezpiecza wypłatę gotówki przez osoby trzecie, które tak naprawdę nie znają kodu do karty.

Bankomat ma prawo przechwycić kartę również wtedy, gdy została zastrzeżona. Taki manewr ma uniemożliwiać wypłatę pieniędzy osobom, które nie są do tego upoważnione. Zatem jeżeli klient chce ponownie skorzystać przy bankomacie z karty, którą zastrzegł z uwagi na np. zagubienie, to najpierw powinien przywrócić ją do ponownego użytku. Zazwyczaj można to zrobić przez bankowość internetową.

Co więcej, bankomat może przejąć również kartę przeterminowaną. Korzystanie z karty, która utraciła termin ważności (od 3 do 5 lat) jest bowiem niedozwolone. Dokładną datę można sprawdzić na przodzie karty. Portal direct.money.pl wskazuje, że bankomat może także zatrzymać kartę, która jest uszkodzona fizycznie. Istnieje także ryzyko „połknięcia” karty, jeżeli użytkownik nie odbierze jej po upływie czasu wyświetlonego na ekranie bankomatu. Czasami zatrzymanie karty może wynikać również za awarii czytnika lub samej maszyny.

Bankomat połknął kartę? Awarię trzeba zgłosić od razu

Katalog sytuacji, w których bankomat może zatrzymać kartę jest obszerny, dlatego też warto wiedzieć, jak zachować się w takich sytuacjach. Pierwszym krokiem, jaki powinien wykonać poszkodowany użytkownik to zgłoszenie zdarzenia do banku. Jeżeli bankomat jest zlokalizowany przy banku to można od razu poinformować o problemach pracowników placówki.

Jeżeli kartę zablokował bankomat, który nie znajduje się w pobliżu banku, to sytuacja jest bardziej skomplikowana. Na niektórych maszynach można znaleźć bezpośredni numer kontaktowy, który służy zgłaszaniu wszelkich awaryjnych sytuacji. Warto z niego skorzystać.

Co jeśli numeru nie ma? Wtedy najlepiej zadzwonić na infolinię banku i na wszelki wypadek zastrzec kartę. Można to także uczynić również za pośrednictwem bankowości internetowej. Na odzyskanie zatrzymanej karty czeka się zazwyczaj jeden dzień roboczy - dostęp do wnętrza bankomatu ma bowiem tylko ta firma, która uzupełnia gotówkę. Po wyciągnięciu karty jest ona przekazywana do placówki pocztowej lub wysyłana bezpośrednio na adres domowy poszkodowanego użytkownika. Klient może sam zadecydować, jaki sposób odbioru preferuje.

Warto jednak pamiętać, że niektóre banki nie pozwalają na odzyskanie karty utraconej w bankomacie należącym do tej samej instytucji. Nawet jeśli uda się ją wyciągnąć to zostaje ona unieważniona, co oznacza, że użytkownik musi wyrobić nową. To czynność bezpłatna, ale dość czasochłonna - na odbiór nowej karty trzeba czekać około dwóch tygodni.

Co więcej, automatyczne unieważnienie karty ma miejsce również wtedy, gdy bankomat, który ją zatrzymał, należał do obcego banku. W takiej sytuacji użytkownik musi wypełnić wniosek o wydanie kolejnego plastikowego kartonika i oczekiwać na dostawę. Identyczne kroki należy podjąć, jeśli karta została zatrzymana przez bankomat za granicą.

Przechwycenie karty to nie jedyny przejaw awarii maszyny - czasami zdarza się, że bankomat nie wypłaca gotówki. W takiej sytuacji należy bezzwłocznie sprawdzić stan konta. Jeśli środki zniknęły z rachunku to trzeba zgłosić to zdarzenie pracownikom banku. Po takiej interwencji pieniądze powinny wrócić na konto. Na zwrot środków trzeba jednak poczekać nawet kilka dni.