Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Biznes > W końcu coś dzieje się ws. CPK. Znamy termin rozpoczęcia budowy kluczowego elementu
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 13.04.2025 14:39

W końcu coś dzieje się ws. CPK. Znamy termin rozpoczęcia budowy kluczowego elementu

cpk
Fot. materiały prasowe CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekazała informację o wyłonieniu zwycięzcy przetargu o znaczeniu strategicznym dla całej inwestycji. Nie ma wątpliwości, że mowa o jednym z najtrudniejszych odcinków budowy infrastruktury kolejowej w całym harmonogramie. Poznaliśmy termin rozpoczęcia drążenia pod Łodzią tunelu dla Kolei Dużych Prędkości.

Ważna decyzja ws. budowy igreka Warszawa-Poznań-Wrocław

Na koniec bieżącego kwartału przypada rocznica zaprezentowania przez Macieja Laska i Donalda Tuska okrojonego wariantu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zamiast "szprych", tj. linii szybkiej kolei zmierzających z obrzeży do centralnego punktu w centrum kraju otrzymaliśmy tzw. igrek, czyli linię kolejową nr 85  – połączenie Warszawy przez Łódź z Poznaniem i Wrocławiem.

Ograniczony został także rozwój tzw. kolei subregionalnych, które stanowiłyby o dostępności infrastruktury dla Polaków spoza największych miast. Do czynienia mamy z takimi kuriozami jak konieczność podróżowania z blisko trzymilionowej konurbacji śląskiej pod Łódź przez… Warszawę.

wizualizacja1-e1744394605631-1200x605.png
Fot. materiały prasowe CPK
Polska wyda miliardy na inwestycje na Bałtyku. Skorzystają Duńczycy Prezydent apeluje w sprawie CPK. Uderza w rząd, "stracą na tym pasażerowie"

Znany możliwy termin rozpoczęcia drążenia tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią

W ciągu ostatnich 12 miesięcy w kwestii rozwoju inwestycji informowaliśmy o kolejnych wydawanych pozwoleniach i decyzjach lokalizacyjnych, choć nie brakowało kontrowersji, jak próba "zmielenia" obywatelskiego projektu ustawy zobowiązującego władze do budowy CPK. Teraz spółka Centralny Port Komunikacyjny przekazała dla odmiany dobre wieści i to w obszarze rozwoju infrastruktury kolejowej.

CPK informuje, że rozstrzygnięty został przetarg na drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. Jest to kluczowy element wspomnianego już igreka łączącego Warszawę na wschodniej stronie Wisły z Poznaniem i Wrocławiem na zachodzie. Budowa tunelu może ruszyć jeszcze w tym roku.

Mapa-1-scaled-e1744394777538-1200x567.jpg
Fot. materiały prasowe CPK

"Najdłuższy i najszerszy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce"

Przetarg obejmuje budowę tunelu od komory "Retkinia" do komory "Fabryczna" o długości 4,6 km i średnicy 14 m. Po torach w obu kierunkach jeżdżące nim pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h. CPK zaznacza, że mamy do czynienia z przedsięwzięciem złożonym pod względem technicznym:

Będzie to najdłuższy i najszerszy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. Przebieg przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową – stanowi dodatkowe wyzwanie realizacyjne i konieczność zastosowania możliwie najlepszych rozwiązań asekuracyjnych.

Najkorzystniejszą ofertę miało złożyć konsorcjum PORR, kontrakt opiewa na kwotę 1,761 mld zł netto. Jeszcze wiosną podpisane mają zostać umowy realizacji – decydować będą o tym ewentualne odwołania od wyniku przetargu. Jak mówi Filip Czernicki, prezes CPK, ważne przy wyborze było spełnienie szeregu wymogów bezpieczeństwa drążenia:

Jednym z najważniejszych zadań spółki jest wydrążenie tunelu dla KDP pod centrum Łodzi z zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa mieszkańców. Zlecone przez nas dodatkowe ekspertyzy stanu technicznego budynków na trasie przebiegu tunelu pokazują, że podchodzimy do realizacji tego wymagającego projektu w sposób odpowiedzialny i z zachowaniem najwyższych standardów realizacyjnych.

W praktyce oznacza to, że wykonawca został zobowiązany do przygotowania wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych. Wcześniej w innym przetargu wyłoniono wykonawcę 70 analiz i badań budynków, które znajdą się nad tunelem. Sprawdzona zostanie m.in. nośność i stateczność.

Dotychczasowe doświadczenia przy budowie łódzkiego tunelu średnicowego (tę osobną inwestycję realizuje PKP PLK) ilustrują złożoność problemu. Choć obyło się bez zagrożenia dla zdrowia mieszkańców, we wrześniu 2024 r. doszło do zawalenia się części kamienicy przy ul. 1 Maja. Pogłębione analizy i wymogi wobec wykonawcy tunelu Kolei Dużych Prędkości mają zapobiec podobnym incydentom w przyszłości.