W mObywatel pojawiła się nowa funkcja. Musisz to wiedzieć

Ministerstwo Cyfryzacji podejmuje kroki, które mają ułatwić obywatelom załatwianie spraw urzędowych. W tym celu uruchomiono aplikację mObywatel. Od niedawna dostępna jest w niej nowa funkcja. Warto to wiedzieć.
Czym jest aplikacja mObywatel?
mObywatel to narzędzie cyfrowe, oficjalnie przedstawione przez polski rząd w 2017 roku. Jego celem jest ułatwienie obywatelom Polski dostępu do wielu usług publicznych. Aplikacja umożliwia także przechowywanie cyfrowych wersji dokumentów. Znajdują się w jej zasobach między innymi mDowód i mPrawo Jazdy, czyli cyfrowe odpowiedniki fizycznych dokumentów tożsamości. Dodatkowo w aplikacji dostępne są także informacje na temat punktów karnych, uprawnień i posiadanych pojazdów, unijny certyfikat COVID oraz funkcja zastrzegania numeru PESEL — istotna dla tych, którzy chcą chronić swoją tożsamość przed nieuprawnionym wykorzystaniem.

W lipcu 2023 roku w aplikacji mObywatel pojawiła się aktualizacja do wersji 2.0, która rozszerzała listę dostępnych usług. Elektroniczny portfel został zastąpiony e-asystentem, którego celem jest ułatwianie załatwiania spraw urzędowych.

Nowa funkcja w aplikacji mObywatel
Ministerstwo Cyfryzacji cały czas usprawnia funkcjonowanie aplikacji. Od niedawna w mObywatel dostępna jest funkcja, którą minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski określił jako jedno z większych osiągnięć ostatnich miesięcy. Chodzi o funkcję “podpisz dokument”. Umożliwia ona podpisanie dokumentu w formacie PDF przy użyciu telefonu. Należy jednak pamiętać, że urządzenie, na którym wykonywana ma być operacja, powinno być wyposażone w moduł NFC. Konieczne jest także posiadanie aktywnego certyfikatu podpisu elektronicznego.
Jak to działa? Trzeba przygotować plik z dokumentem w formacie PDF o maksymalnej wielkości 10MB. Następnie użytkownik zostaje poproszony o wpisanie numeru CAN e-dowodu. Znaleźć go można na stronie ze zdjęciem. Kolejnym krokiem jest wpisanie numeru PIN, przypisanego do elektronicznej wersji dokumentu tożsamości. Podpis jest składany automatycznie w chwili, gdy użytkownik przyłoży e-dowód do telefonu.
Cały proces wydaje się mało skomplikowany i trwa zaledwie kilka minut. Ważne jest jednak, by pamiętać, że mObywatel nie przechowuje plików, co wiąże się z koniecznością zapisania dokumentu na urządzeniu po jego podpisaniu. Z usługi mogą skorzystać osoby, które mają ukończone 18 lat.
Jakie dokumenty można podpisać w aplikacji mObywatel?
Aplikacja mObywatel umożliwia podpisanie między innymi takich dokumentów jak oświadczenia, wnioski i pisma do różnych instytucji, które następnie można przesłać za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Podpis elektroniczny złożony za pomocą e-dowodu jest równoznaczny z podpisem własnoręcznym w kontaktach z administracją publiczną — informuje Ministerstwo Cyfryzacji. Inne osoby prawne lub fizyczne muszą wcześniej ustalić kwestie honorowania tego rodzaju podpisów.





































