BiznesINFO.pl Handel Ważne informacje o sklepowych jajkach. Klienci mogą być wprowadzani w błąd
Fot. Proxima Studio/CanvaPro

Ważne informacje o sklepowych jajkach. Klienci mogą być wprowadzani w błąd

6 marca 2025
Autor tekstu: Julia Bogucka

Każdego roku w Polsce produkuje się nawet kilkanaście miliardów jaj. Zdecydowana większość z nich nie spełnia jednak oczekiwań sieci handlowych, które w ostatnich latach podjęły ważne decyzje dotyczące dystrybucji tych produktów w swoich placówkach. Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz alarmuje, że klienci mogą być wprowadzani w błąd, jeśli chodzi o pochodzenie jajek.

Co dziesiąte jajko w Europie jest z Polski

Polska może się pochwalić, że na jej terenie produkuje się olbrzymią liczbę jaj. Szacuje się bowiem, że nawet co dziesiąte w Europie pochodzi właśnie z kraju nad Wisłą . Pod tym względem, jesteśmy drugim największym eksporterem po Holandii, jeśli chodzi o Unię Europejską , około 30 proc. z wyprodukowanych jaj jest bowiem przeznaczanych na handel zagraniczny .

W naszym kraju rocznie produkujemy rocznie około 11 miliardów jaj, z czego 85 procent to jaja konsumpcyjne. Pozostała część jest przeznaczona na wylęgi. Jednak żeby osiągnąć taką skalę produkcji, konieczne było opracowanie i stosowanie odpowiednich technologii hodowli. Nie bez znaczenia jest także dostęp do taniej i jakościowo dobrej paszy, głównie od polskich rolników, która stanowi aż 70 procent kosztu produkcji jajka - wyjaśnił dla Portalu Spożywczego Paweł Podstawka, przewodniczący Krajowej Federacji Hodowców Drobiu i Producentów Jaj.

koszyk jajek.jpg
Fot. ipuwadol/Getty Images/CanvaPro

W ostatnich latach produkcja tak pokaźnej liczby tych artykułów spożywczych stanęła jednak pod znakiem zapytania. Wszystko ze względu na zalecenia Unii Europejskiej w sprawie wycofywania jajek z chowu klatkowego do obiegu i stawianie na alternatywne metody chowu. Choć wycofano się z konkretnych regulacji na ten temat, wielu producentów mimo wszystko zaczyna inwestować w lepsze z punktu widzenia ekologii i dobrostanu zwierząt rozwiązania .

Dino kusi klientów potężnymi promocjami. "1+1" bez limitów i wiele więcej. Można się obłowić
Zaczęło się w Biedronce. Prezenty na Dzień Kobiet kupisz za grosze. Panie będą zachwycone

Polska w trakcie transformacji, chów klatkowy wciąż w przewadze

Przed Polską wciąż jednak długa droga, jeśli producenci jajek chcieliby się dostosować do ogólnoeuropejskiego trendu. Zauważa się bowiem, że pojawiają się państwa, w których alternatywny chów drobiu staje się znacznie bardziej popularny — to są zazwyczaj bardziej zamożne miejsca na mapie świata, które zwyczajnie stać na takie inwestycje. W przypadku naszego kraju wciąż mówimy o 70 proc. produkcji pochodzącej z chowu klatkowego .

Różnice widać w zamożności mieszkańców mierzoną przez PKB per capita. Kraje, gdzie społeczeństwa są bogate, są regionami jaj alternatywnych, a tam, gdzie społeczeństwa są biedniejsze – dominuje chów klatkowy. Jeśli więc polski klient ma wolny wybór – kupuje jaja klatkowe – wyjaśnia w rozmowie z Forbes Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

kury chów klatkowy.jpg
Fot. poco_bw/lucian coman's Images/CanvaPro

Wiele wskazuje na to, że znacznie szybciej następuje transformacja w sieciach handlowych, które już od kilku lat deklarują odchodzenie od sprzedaży jajek pochodzących z chowu klatkowego . Producenci mogą za tym nie nadążać, co powoduje coraz więcej problemów na krajowym rynku. Przypomnijmy, że według danych Stowarzyszenia Otwarte Klatki żadnych produktów zawierających “trójki” nie zakupimy już w Biedronce oraz Żabce , deklaracje w zakresie wycofania jajek z chowu klatkowego w produktach spożywczych posiadają również Aldi, Lidl, Kaufland, Carrefour i Auchan. Wycofanie takich produktów w przeciągu najbliższych kilku miesięcy planują również Netto, Inter-Marche i Stokrotka , a do grona sieci rezygnujących z “trójek” dołączyło również niedawno Dino .

Zobacz: Szturm klientów na sklepy Action. Prezenty na Dzień Kobiet kupisz za grosze

Klienci mają nie wiedzieć, co kupują w sklepach

Dane CBOS mówią jasno o tym, że konsumenci coraz większą wagę przykładają do tego, skąd pochodzi jajko, które kupują. W okresie od roku 2006 do 2018 niemal trzykrotnie zainteresowanie w tym zakresie wzrosło , mowa jednak właśnie o metodzie chowu kur, a nie kraju pochodzenia. Okazuje się, że jeśli chodzi o to drugie, klienci mogą nie mieć świadomości, skąd przybył produkt, który wkładają do koszyka. Taką tezę wysunęła niedawno Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz, przyczyny takiego stanu rzeczy zauważając w odważnych deklaracjach sieci sklepów .

W Polsce brakuje jaj innych niż klatkowe. Oznacza to, że sklepy, które deklarowały sprzedaż jaj alternatywnych, zaczynają handlować jajami sprowadzanymi z zagranicy. Zamiast rodzimej produkcji, w ofercie niektórych sprzedawców są m.in. jaja z Holandii oraz Rumunii. Handel detaliczny nie informuje klientów o tym, że kupują jaja, które pochodzą z zagranicy, co powoduje, że niektórzy kupujący czują się wprowadzeni w błąd - przekazała KIPDIP Interii.

Choć na polskim rynku występuje wystarczająca ilość jajek, aby zaspokoić potrzeby wszystkich konsumentów , to nie są one takie, jakich oczekują sieci. Z tego też powodu konieczny jest import, o którym klienci mają nie być informowani. Za to polskie produkty z chowu klatkowego mogą zostać sprzedane do Stanów Zjednoczonych ze względu na panującą tam ptasią grypę . Polscy producenci są zainteresowani eksportem dużej ilości produktów przetwórstwa jaj, ale możliwości wysłania za ocean jaj w skorupkach są ograniczone.

Lidl nie traci czasu. Pokazali już promocję na Wielkanoc: jest strefa "Deluxe"
Szaleństwo w Dino. Te promocje kończą się we wtorek. Trzeba się spieszyć
Obserwuj nas w
autor
Julia Bogucka

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Żywo zainteresowana polską polityką oraz mechanizmami zarządzającymi mediami społecznościowymi. Fanka gier komputerowych i malarstwa amatorskiego.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat