Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Finanse > Ważne zmiany ws. specjalnego 500 plus. ZUS wydał komunikat
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 17.01.2024 16:27

Ważne zmiany ws. specjalnego 500 plus. ZUS wydał komunikat

500 zł
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Jak zapowiada rzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, po marcowej waloryzacji ma wzrosnąć próg uprawniający do świadczenia dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji — tzw. 500 plus dla niesamodzielnych. Przypominamy, jakie warunki trzeba spełnić, by dostać pieniądze.

500 plus dla niesamodzielnych

Świadczenie dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji przyznawane jest od 2019 roku. Poza dokumentami potwierdzającymi stan wnioskodawcy, istotna jest również suma pozostałych pobieranych świadczeń. W chwili obecnej próg wynosi nieco ponad 2 tysiące złotych. Niedługo ma się to jednak zmienić.
 

Fantastyczne wieści dla emerytów. Najlepszy rok w historii

Wyższy próg od marca

Próg uprawniający do wypłaty 500 plus dla niesamodzielnych to dokładnie 2157,80 zł. Jednak wraz z marcową waloryzacją próg ten zostanie podniesiony, choć dokładna kwota nie jest jeszcze znana. Prawdopodobnie poznamy ją na początku lutego.

Świadczenie to stanowi formę wyrównania, a 500 zł to maksymalna kwota, jaką możemy uzyskać z tego  tytułu. W przypadku, kiedy suma świadczeń przekracza 1657,80 zł, ale nie wynosi więcej niż próg uprawniający do 500 plus, działa zasada "złotówka za złotówkę”.

Jak ubiegać się o przyznanie świadczenia?

Komu przysługuje 500 plus dla niesamodzielnych? Przede wszystkim osobom pełnoletnim, posiadającym polskie obywatelstwo, których suma otrzymywanych świadczeń nie przekracza ustalonego progu.

Paweł Żebrowski przypomina również, że aby uzyskać świadczenie, konieczna jest potwierdzona przez lekarza orzecznika ZUS niezdolność do samodzielnej egzystencji. Innym dokumentem potwierdzającym stan wnioskodawcy jest orzeczenie o zaliczaniu się do I grupy inwalidów, wydane przez komisję lekarską ds. inwalidztwa i zatrudnienia przed 1 września 1997 r., o ile nie upłynął okres, na jaki wystawiono orzeczenie.

Co więcej, do uzyskania świadczenia potrzebny jest rzecz jasna wniosek, a jeśli nie posiadamy żadnego z wymienionych wyżej dokumentów, do wniosku musimy dołączyć zaświadczenie o stanie zdrowia i pozostałą istotną dokumentację medyczną.

źródło: money.pl