Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > Wielka zmiana na polskim rynku. Gwałtowne załamanie sprzedaży, Polacy rzadziej kupują ten produkt
Angelika Czarnecka
Angelika Czarnecka 20.02.2025 19:01

Wielka zmiana na polskim rynku. Gwałtowne załamanie sprzedaży, Polacy rzadziej kupują ten produkt

zakupy
Fot. shutterstock/BartlomiejMagierowski

To najniższy wynik sprzedaży od 20 lat — zauważa jedno z najbardziej renomowanych stowarzyszeń w Polsce. Obawy o kolejne spadki rosną z każdym dniem, jednak wiadomo, gdzie leży przyczyna. Branża szacuje, że gwałtowne załamanie sprzedaży doprowadzi do ogromnych podwyżek cenowych produktu, który znajduje się w każdym dyskoncie w kraju. 
 

Ceny produktów spożywczych w górę

Trudno się dziwić, dlaczego Polacy tak chętnie korzystają z różnych promocji w znanych sieciach sklepów. Ceny produktów spożywczych, choćby tych najbardziej podstawowych, rosną w zatrważającym tempie. Niemałym wydatkiem okazuje się już kupno masła. Średnia jego cena przy wadze 200 g w 2025 r. wynosi już ok. 7 zł. Ale to nie wszystko. Konsumenci z powodu licznych podwyżek z niektórych artykułów zwyczajnie rezygnują. 

Czy w 2025 r. czekają nas wielkie zmiany w sklepach? Okazuje się, że tak. Drożej zapłacimy szczególnie za jeden rodzaj produktu. Część społeczności jednak o dziwo ta zmiana ucieszy.

zakupy
Fot. reverent/Pixabay
Darek Dziduch, Krzysztof Paszyk
Znów będą dopłacać do mieszkań. Big techy zaleją Polskę dolarami
Lidl szaleje z promocjami. Kup 3 i zapłać mniej, czas jest ograniczony Biedronka zdetronizowana. To tam Polacy płacą najmniej za podstawowe zakupy

Co będzie droższe w 2025 roku?

Wzrost minimalnej pensji oraz cen energii i transportu mogą znacząco wpłynąć na koszty związane z żywnością. Pod uwagę należy wziąć wiele czynników, choćby zmiany klimatyczny czy ekstremalne warunki pogodowe. W 2024 roku najbardziej podrożały warzywa i owoce (aż o 10,6 proc.). Zauważalna zmiana nastąpiła też w przypadku herbaty i wspomnianego wcześniej masła.

Z badań, które przeprowadziło Credit Agricole wynika jasno. W 2025 roku po raz kolejny podrożeją owoce i warzywa, a wzrost ten obejmie produkty sezonowe, ale i te całoroczne. Drożej zapłacimy też za mięso drobiowe i wołowe, mleko, jaja i ser. 

Jednak pomimo podwyżek, producenci nie muszą obawiać się o spadki sprzedaży, w przeciwieństwie do rodzaju produktu, którego, jak się okazuje, unika coraz więcej Polaków. To właśnie przez wybory obywateli, jego ceny mocno pójdą w górę

Gigantyczne spadki sprzedaży. Polacy coraz rzadziej kupują ten produkt, będą podwyżki cen

Ubiegły rok okazał się pechowy dla producentów artykułów, które jeszcze do niedawna sprzedawały się na niewyobrażalną skalę. Mowa o branży alkoholowej. Prezes Browarów Polskich Igor Tikhonow zwrócił uwagę na niepokojący fakt. Otóż na przestrzeni ostatnich kilku lat branża skurczyła się o ok. 10 proc. Co to oznacza? Polacy powinni być świadomi, że do 2027 r. cena piwa wzrośnie o ponad 10 proc.

Jak poinformowały 20 lutego Browary Polskie, w 2024 r. sprzedano o 100 mln butelek i puszek piwa mniej niż w 2023 r. To spadek o 1,7 proc. i w głównej mierze spowodowany jest zmianą stylu życia wielu Polaków. 

Co ciekawe, według danych w 2024 roku wzrosła z kolei sprzedaż piwa bezalkoholowego. Sprzedano bowiem aż 17,4 proc. więcej sztuk niż rok wcześniej. Taki stan rzeczy zapoczątkowało nadejście pandemii COVID-19.

Liczba spotkań, liczba okazji do spotkań, a zatem do spożywania alkoholu się ograniczyła - stwierdził Tikhonow.

Wygląda na to, że konsumenci kupują produkt głównie w małych sklepach, a nie w dużych supermarketach, o czym zresztą wspomniały Browary Polskie.

Najważniejszym kanałem sprzedaży piwa pozostaje handel tradycyjny, który odpowiada za 62,7 proc. całkowitej wartości piwa sprzedanego na polskim rynku - podały Browary Polskie.