Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Finanse > Wielki bank ukarany przez UOKiK. Wielu klientów dostanie sporą rekompensatę
Olgierd Maletka
Olgierd Maletka 13.03.2023 14:43

Wielki bank ukarany przez UOKiK. Wielu klientów dostanie sporą rekompensatę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
BiznesInfo

W ostatnim czasie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bardzo aktywnie kontroluje przedsiębiorstwa. Tym razem oberwało się Deutsche Bank Polska, który musi zapłacić ogromną karę.

Ponad 5,5 mln zł kary

W poniedziałek, 13 marca, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, poinformował, że nałożył 5 mln 750 tys. 370 zł kary na Deutsche Bank Polska. Tak wysoka kara nałożona została za jednostronne zmiany postanowień abuzywnych w wykonywanych umowach. 

UOKiK sprecyzował, że konsumenci byli wprowadzani w błąd w związku z rozpowszechnianiem przez bank nieprawdziwych informacji, co do zmiany wysokości pobieranych opłat za wystawianie zaświadczeń dotyczących kredytów lub pożyczek hipotecznych denominowanych do waluty obcej. 

Bank jednostronnie zmieniał postanowienia na niedozwolone

Konsumenci mogli nie mieć świadomości, że bank nie jest uprawniony do dokonania jednostronnej zmiany postanowień, które same w sobie mają charakter abuzywny. W związku z tym mogli również nie wiedzieć, że niedozwolona klauzula i jej zmiana nie są dla nich wiążące. Deutsche Bank Polska przekazywał konsumentom nieprawdziwe informacje, czym wpływał na ich decyzje dotyczące uiszczania bezpodstawnie narzuconych przez siebie opłat za wystawienie zaświadczeń dotyczących kredytów hipotecznych” - powiedział Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny. 

Gdy w miejsce abuzywnych postanowień, bank wprowadził nowe klauzule, do Urzędu zaczęło wpływać wiele skarg na opłaty za wydawanie zaświadczeń. Nowe regulacje przewidywały, że zestaw dokumentów, które były najczęściej wnioskowane przez konsumentów, bank pobierał kwoty rzędu 795-905 zł

Konsument musiał uiścić nawet 1845 zł, jeżeli potrzebował wszystkich zaświadczeń za ponad 10-letni okres kredytowania.

„Tymczasem zgodnie z obowiązującą zasadą niewiążącego charakteru postanowień abuzywnych bank nie powinien pobierać za nie żadnej opłaty i nie może w miejsce postanowień abuzywnych wprowadzać jednostronnie narzuconych nowych zapisów, w tym nowej wysokości opłat” - zaznaczył UOKiK.

Klientom przysługują rekompensaty

Już w sierpniu 2020 r. Prezes UOKiK stwierdził abuzywność zmienianych postanowień. Jeszcze przed wydaniem końcowego rozstrzygnięcia, w trakcie postępowania administracyjnego, bank zamiast przestać je stosować, we wrześniu 2019 r. przesłał do konsumentów informację odnośnie jednostronnej zmiany tych klauzul. Właśnie za takie działania bank został ukarany, a dodatkowo musi poinformować konsumentów o przysługującym im prawie do rekompensaty.

Odpowiedź banku

Decyzja jest nieprawomocna, a przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, o czym zdążył już poinformować.

"Deutsche Bank Polska S.A. informuje, iż nie zgadza się z Decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Decyzja jest nieprawomocna i bank zamierza złożyć odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów" - powiedziała PAP, rzeczniczka banku Katarzyna Terej.

Tagi: UOKiK bank Kara