Wielomilionowa kara UOKiK dla Amazonu. Jest reakcja korporacji
Jest reakcja Amazona na opublikowane wczoraj zarzuty sformułowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Przypomnijmy, że korporacja została ukarana grzywną sięgająca blisko 32 mln zł za stosowanie tzw. dark patterns i wprowadzanie klientów w błąd. Amazon jednak nie ma zamiaru jej płacić.
Prawie 32 mln zł kary dla Amazonu
UOKiK podjął decyzję, by ukarać Amazona grzywną w wysokości 31 850 141 zł ze względu na mechanizmy informowania o dostępności produktów i czasie dostawy w sklepie amazon.pl, a także w związku z brakiem dopełnienia obowiązku informacyjnego w przypadku usługi Gwarancja dostawy.
Amazon miał nagminnie informować o niskiej liczbie pozostałych egzemplarzy produktów dostępnych w sklepie, co mogło wpływać na decyzje zakupowe klientów. Ponadto zakupienie go w określonym terminie miało gwarantować dostawę w określonych ramach czasowych, których nie dotrzymywano.
UOKiK. 31 mln zł kary dla Amazona. Klienci masowo wprowadzani w błądZa co ukarano Amazon?
Amazon miał unikać wszelkich niekorzystnych dla siebie konsekwencji, gdyż jednostronnie ustalił, że moment zawarcia umowy przypada na wysyłkę produktów, a nie na dokonanie zakupu przez klienta. Ponadto mógł on anulować całą transakcję bez ponoszenia żadnych konsekwencji tak długo, aż nie doszło do wysyłki.
W rezultacie zdecydowano, że Amazon wprowadzał klientów w błąd i wywierał tym samym presję na konsumentach. W przypadku Gwarancji dostawy UOKiK ocenił, że zapisy dotyczące praw konsumentów (prawo do zwrotu kosztów dostawy po niedotrzymaniu terminów) były udostępnianie dopiero w momencie finalizacji zakupów. Klienci mogli łatwo przeoczyć zapisy i być w ten sposób pozbawiani prawa do informacji o przysługujących im prawach.
Korporacja zapowiada odwołanie
Jak donosi „Gazeta Prawna”, Amazon nie zgadza się z oceną praktyk stosowanych na amazon.pl wygłoszona przez Tomasza Chróstnego, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z opublikowanego stanowiska wynika jednak niewiele ponad zapewnienia, że zamówienia w zdecydowanej większości realizowane są zgodnie z przewidywanym terminem.
Ponadto klienci Amazon.pl mają każdorazowo możliwość skontaktowania się z działem wsparcia, zaś Amazon ma bezustannie inwestować i rozwijać swój sklep, tak aby przedstawiać wiarygodne informacje o dostawie przy finalizacji zamówienia. W rezultacie Amazon zdecydować, by skorzystać z przysługującego mu prawa do odwołania od decyzji UOKiK przed sądem.
Źródło: gazetaprawna.pl