Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Wojna handlowa w Polsce. Dwóch graczy wydaje miliony, by ściągnąć nas do sklepu. Który więcej?
Michał Górecki
Michał Górecki 18.07.2024 18:48

Wojna handlowa w Polsce. Dwóch graczy wydaje miliony, by ściągnąć nas do sklepu. Który więcej?

konkurencja handlowa
Fot. Obraz autorstwa/zdjęcie ilustracyjne

Najnowsze badanie rynku FMCG, czyli produktów pierwszej potrzeby, dystrybuowanych zwykle przez sieci marketów, obrazuje skalę wydatków najpopularniejszych sklepów na to, by ściągnąć nas w ich progi. Wojna handlowa trwa w Polsce od dawna, więc podium nie dziwi. Dziwi jednak skala wydatków.

Wojna handlowa w Polsce. Ujawniono budżety Lidla i Biedronki. Tyle wydają, żeby ściągnąć nas do sklepów

Lidl i Biedronka to od dawna TOP polskich rankingów sprzedażowych w segmencie FMCG. Bywa, że praktyki marketingowe odbijają się szerokim echem, jak w przypadku “konfliktu” - kiedy Biedronka wysyłała do klientów SMS-y, porównujące ceny na swoich półkach i tych w Lidlu, przekonując, że w Jeronimo Martins jest taniej. Niejednokrotnie spór tych dwóch sieci kończy się na biurku kontrolerów UOKiK. Najnowszy raport Nielsen Media obrazuje skalę zaangażowania w podtrzymywanie tej handlowej “wojny”; opublikowano szczegóły największych budżetów reklamowych w Polsce. Ile wydaje Lidl, a ile Biedronka? I kto jeszcze jest na podium?

Zobacz też: Tajny plan sklepów? Wkrótce “przerzucą na nas cały podatek”

Poczta Polska otworzyła własny sklep. Z jednej strony NFT, z drugiej płyny do mycia nagrobków

Lidl wydaje więcej, niż Biedronka

Nielsen Media opublikował czerwcowy raport wydatków na reklamę telewizyjną. Nie są to więc całe budżety reklamowe, ale z pewnością stanowią jeden z najdroższych segmentów (obok internetu). Lidl zajął na podium trzecie miejsce. Niemiecki dyskont wydał na reklamę w telewizji 82,7 mln zł. Budżet wzrósł rdr. o 29,5 mln zł (w 2023 r. wydał 53,2 mln zł). 

Który sklep w Polsce jest najtańszy? Nie Biedronka, ani Lidl. Oto zwycięzca

Biedronka zajęła obok Lidla, czwarte, wydając w czerwcu 72,5 mln zł. Także i w przypadku portugalskiego gracza budżet wzrósł rdr. - o 32,1 mln zł (40,4 mln zł w 2023 r.)

Serwis wiadomoscihandlowe.pl, relacjonując raport, w segmencie FMCG wymienia jeszcze firmę Ferrero (65,6 mln zł, szóste miejsce w rankingu) i Kompanię Piwowarską (61 mln zł, ósme miejsce). 

Kto poza Lidlem i Biedronką?

Poza TOP 10 znalazły się jeszcze firmy takie jak Media Expert (57 mln zł, + blisko 120 proc. rdr.), czy Carlsberg (15 miejsce, 41,4 mln zł), L'Oreal (17. miejsca, 38,5 mln zł) i Carrefour - bezpośredni konkurent dwóch handlowych gigantów, który zajął 18. miejsce z kwotą 38,5 mln zł. 

Sam szczyt natomiast, przynajmniej w czerwcu, należał do koncernu Procter & Gamble (126,2 mln zł) - w portfolio tej firmy są produkty takie jak Always, Ambi Pur czy Blend-a-Dent. Na drugim miejscu - Aflofarm, czyli firma farmaceutyczna (123,3 mln zł).

Przypomnijmy w tym kontekście, że ceny w sklepach sukcesywnie rosną. W trakcie wakacji sieci detaliczne stosują przemyślaną taktykę agresywnej walki cenowej, ale im dalej w lato, tym powrót do rynkowych stawek podatku jest coraz wyraźniej przerzucany na ceny końcowe. Analitycy rynkowi oceniają, że niedługo możemy spodziewać się apogeum tego zjawiska - podali datę. Więcej o sprawie: Tajny plan sklepów? Wkrótce “przerzucą na nas cały podatek”.