Wojna handlowa w Polsce. Dwóch graczy wydaje miliony, by ściągnąć nas do sklepu. Który więcej?
Najnowsze badanie rynku FMCG, czyli produktów pierwszej potrzeby, dystrybuowanych zwykle przez sieci marketów, obrazuje skalę wydatków najpopularniejszych sklepów na to, by ściągnąć nas w ich progi. Wojna handlowa trwa w Polsce od dawna, więc podium nie dziwi. Dziwi jednak skala wydatków.
Wojna handlowa w Polsce. Ujawniono budżety Lidla i Biedronki. Tyle wydają, żeby ściągnąć nas do sklepów
Lidl i Biedronka to od dawna TOP polskich rankingów sprzedażowych w segmencie FMCG. Bywa, że praktyki marketingowe odbijają się szerokim echem, jak w przypadku “konfliktu” - kiedy Biedronka wysyłała do klientów SMS-y, porównujące ceny na swoich półkach i tych w Lidlu, przekonując, że w Jeronimo Martins jest taniej. Niejednokrotnie spór tych dwóch sieci kończy się na biurku kontrolerów UOKiK. Najnowszy raport Nielsen Media obrazuje skalę zaangażowania w podtrzymywanie tej handlowej “wojny”; opublikowano szczegóły największych budżetów reklamowych w Polsce. Ile wydaje Lidl, a ile Biedronka? I kto jeszcze jest na podium?
Zobacz też: Tajny plan sklepów? Wkrótce “przerzucą na nas cały podatek”
Lidl wydaje więcej, niż Biedronka
Nielsen Media opublikował czerwcowy raport wydatków na reklamę telewizyjną . Nie są to więc całe budżety reklamowe, ale z pewnością stanowią jeden z najdroższych segmentów (obok internetu). Lidl zajął na podium trzecie miejsce. Niemiecki dyskont wydał na reklamę w telewizji 82,7 mln zł. Budżet wzrósł rdr. o 29,5 mln zł (w 2023 r. wydał 53,2 mln zł).
Który sklep w Polsce jest najtańszy? Nie Biedronka, ani Lidl. Oto zwycięzca
Biedronka zajęła obok Lidla, czwarte, wydając w czerwcu 72,5 mln zł. Także i w przypadku portugalskiego gracza budżet wzrósł rdr. - o 32,1 mln zł (40,4 mln zł w 2023 r.)
Serwis wiadomoscihandlowe.pl, relacjonując raport, w segmencie FMCG wymienia jeszcze firmę Ferrero (65,6 mln zł, szóste miejsce w rankingu) i Kompanię Piwowarską (61 mln zł, ósme miejsce).
Kto poza Lidlem i Biedronką?
Poza TOP 10 znalazły się jeszcze firmy takie jak Media Expert (57 mln zł, + blisko 120 proc. rdr.) , czy Carlsberg (15 miejsce, 41,4 mln zł) , L'Oreal (17. miejsca, 38,5 mln zł) i Carrefour - bezpośredni konkurent dwóch handlowych gigantów, który zajął 18. miejsce z kwotą 38,5 mln zł.
Sam szczyt natomiast, przynajmniej w czerwcu, należał do koncernu Procter & Gamble (126,2 mln zł) - w portfolio tej firmy są produkty takie jak Always, Ambi Pur czy Blend-a-Dent. Na drugim miejscu - Aflofarm , czyli firma farmaceutyczna (123,3 mln zł).
Przypomnijmy w tym kontekście, że ceny w sklepach sukcesywnie rosną. W trakcie wakacji sieci detaliczne stosują przemyślaną taktykę agresywnej walki cenowej , ale im dalej w lato, tym powrót do rynkowych stawek podatku jest coraz wyraźniej przerzucany na ceny końcowe. Analitycy rynkowi oceniają, że niedługo możemy spodziewać się apogeum tego zjawiska - podali datę. Więcej o sprawie : Tajny plan sklepów? Wkrótce “przerzucą na nas cały podatek”.