Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > Allegro zdetronizowane. Nowy lider internetowego handlu w Polsce budzi kontrowersje
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 10.04.2025 13:08

Allegro zdetronizowane. Nowy lider internetowego handlu w Polsce budzi kontrowersje

allegro
Fot. materiały prasowe Allegro

Na specyfice polskiego rynku handlu internetowego poległy największe amerykańskie potęgi e-commerce. Przez 25 lat nad Wisłą niepodzielnie rządziło rodzime Allegro i wejście na nasz rynek eBaya czy Amazona okazało się raczej ciekawostką niż realnym zagrożeniem polskiej spółki. A jednak to, co przez ponad ćwierć wieku wydawało się niemożliwe, właśnie stało się faktem – Allegro w Polsce traci status lidera.

Allegro na 25 lat zabetonowało polski e-commerce. Czy to właśnie się zmienia?

Grupa Allegro to dziś znacznie więcej niż serwis aukcyjny, którym był przez lata. To cała infrastruktura sprzedaży, zaplecze spedycyjne i logistyczne, liczne partnerstwa oraz usługi towarzyszące, które zapewniały jej dominacje. Próby konkurowania z Allegro zaledwie sklepem internetowym były z góry skazane na porażkę, a próbowało wielu.

Dziś Allegro tylko w wąskim zakresie przypomina swoje aukcyjne początki – ten obszar działalności został przeniesiony do Allegro Lokalnie, podczas gdy reszta to ogromna e-commerce'owa platforma, na której sprzedają także najwięksi gracze. A jednak to nie wystarczyło, by utrzymać palmę pierwszeństwa.

Jakub Kłoczewiak COO Allegro Group 9.jpg
Jakub Kłoczewiak, COO Allegro Group, fot. materiały prasowe Allegro.
Allegro idzie w ślady Trumpa? Polski gigant zaczął własną wojnę handlową: przygotuj się Poważne zmiany na Allegro już od lutego. Chodzi nie tylko o wyższe opłaty

Allegro traci palmę pierwszeństwa w polskim e-commerce. Przynajmniej pod względem liczby użytkowników

Allegro utraciło pozycję lidera e-commerce w Polsce za sprawą chińskiej platformy Temu. Trzeba jednak wskazać kilka zastrzeżeń. Po pierwsze chodzi wyłącznie o liczbę użytkowników korzystających w Polsce z obu platform. Po drugie, źródłem jest badanie Mediapanel Gemius/PBI, wobec którego wysuwane są od lat liczne zastrzeżenia metodologiczne.

Wiedząc to, możemy przejść do twardych danych. W marcu 2025 roku serwis Temu miał w Polsce 18,1 mln użytkowników, natomiast Allegro "tylko" 17,8 mln. Oczywiście taka różnica przy skali działalności może wynikać z wahań sezonowych i być dla marca incydentalna jednak faktem jest, że pierwszy raz Allegro zyskało tak potężną konkurencję i grupie grozi spadek na 2. miejsce.

zakupy_online.png
Fot. materiały Mediapanel/PBI Gemius

Niepozbawiona mankamentów metodologia badań nie przesądza o trwałym sukcesie Temu

Trzeba brać pod uwagę, że akurat dla sklepów internetowych sama liczba użytkowników nie musi być wcale najważniejszym biznesowym KPI. Na wolumeny sprzedaży przekłada się liczba i kwota transakcji, a także czas, jaki użytkownicy spędzają w serwisie. Jak wylicza "Rzeczpospolita", ten jest nadal dłuższy w Allegro i wynosi 1 godzinę i 54 minuty przy 58 minutach Temu.

Temu nadal więc nie pochłania użytkowników i nie angażuje ich uwagi tak jak polski serwis. Nie sposób także mówić, by działający na kilku rynkach europejskich podmiot miał konkurować pod względem przychodów z działającym globalnie i subsydiowanym przez własne państwo gigantem z Chin.

EN_01643691_0758.jpg
Sukces chińskie platformy e-commerce zawdzięczają państwowym subsydiom, fot. ADEK BERRY/AFP/East News.

Analitycy zdają sobie sprawę, że niezbędne jest opracowanie nowej metodologii badań e-commerce, niemniej nadal mówimy o bezprecedensowej zmianie zachowań konsumenckich w Polsce. A tego Allegro nie będzie mogło ignorować – z  czasem dominacja Temu może się utrwalić i mimo wyników satysfakcjonujących udziałowców Allegro straci zasadniczy przywilej lidera – dominującą pozycję negocjacyjną z partnerami.

Nieważne, jak będziemy liczyć skuteczność biznesową platform, po stronie samych klientów, w ich preferencjach, zaszedł za sprawą Temu przełom, z którym nie mieliśmy do czynienia w całej dotychczasowej historii rodzimej branży. Trudno przy tym prognozować, że sukces chińskich platform e-commerce ma szansę się utrzymać w epoce wojen handlowych i zwijającej się globalizacji.

Zastrzeżenia wobec Temu mają organy unijne, Federacja Konsumentów i UOKiK

Osobną kwestię stanowi jakość i ilość produktów, które trafiają na rynki zachodnie za pośrednictwem chińskiego Temu. Jesienią zeszłego roku Komisja Europejska wszczęła formalne postępowanie wobec Temu, podczas którego ustalone zostanie, czy platforma naruszyła akt o usługach cyfrowych w związku ze sprzedażą nielegalnych produktów. Ponadto na początku kwietnia 2025r. Federacja Konsumentów opublikowała wyniki badań, które wykazały, że ponad połowa zakupionej na Temu odzieży może zawierać niebezpieczne metale ciężkie.

Więcej: Kupujesz na Temu? UOKiK postawił serwisowi poważne zarzuty