Wspólna odpowiedzialność za klimat: Współpraca biznesu i organizacji branżowych na rzecz zrównoważonej logistyki i transportu
W dniach 17-18 kwietnia 2024 r. w Gdańsku odbyła się konferencja, której tematem była praktyczna realizacja celów klimatycznych w logistyce i transporcie. Wydarzenie zgromadziło liderów biznesu oraz ekspertów z branży, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami i zaprezentowali najnowsze technologie wspierające walkę z emisją gazów cieplarnianych. Partnerami konferencji były m.in. DNV, Deloitte i Grupa Unimot.
Uczestnicy spotkania dyskutowali o wyzwaniach i rozwiązaniach związanych z realizacją celów klimatycznych.
Poruszono m.in. tematykę pomiaru śladu węglowego, dekarbonizacji łańcuchów dostaw oraz zgodności działalności firm z Dyrektywą CSRD. Celem konferencji było zachęcenie organizacji do dzielenia się dobrymi praktykami w zakresie transformacji klimatycznej.
Przedstawiciele Deloitte omówili główne wyzwania klimatyczne dla firm w kontekście zrównoważonego rozwoju. Zaprezentowano również rozwiązania proklimatyczne w transporcie lądowym, zwracając uwagę na poziom wyzwań transformacyjnych oraz istniejące już sposoby wspierające dekarbonizację w poszczególnych segmentach transportu i logistyki.
Firmy, które w najbliższym czasie nie opracują i nie wdrożą strategii dekarbonizacji zgodnej z poziomem ambicji porozumienia paryskiego, nie spełnią oczekiwań swoich klientów w tym zakresie. Będą również miały trudności ze zrealizowaniem wymogów prawnych wynikających z Dyrektywy CSRD – mówi Tomasz Gasiński, dyrektor w zespole ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte.
Podczas konferencji poruszono również temat biopaliw. Eksperci z Grupy Unimot omówili potencjał oleju napędowego HVO 100%, który umożliwia redukcję emisji CO2 nawet o 94% w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym B0. HVO może stanowić rozwiązanie dla firm z sektora transportu i logistyki, które chcą ograniczyć swój wpływ na środowisko.
Korzystanie z HVO nabiera szczególnego znaczenia w kontekście wymogów rynkowych oraz regulacyjnych, takich jak pakiet Fit for 55 oraz Dyrektywa CSRD. Jako lider wśród niezależnych importerów paliw ciekłych i gazowych w Polsce, zależy nam na oferowaniu rozwiązania, które wpisuje się w realizację strategii dekarbonizacji dla firm z sektora transportu i logistyki, jak i dla wszystkich przedsiębiorstw korzystających z usług tych branż – mówi Wojciech Iwulski, climate solutions director w Grupie Unimot.
Innowacyjne rozwiązania w logistyce morskiej zostały omówione podczas panelu poświęconego technologii proklimatycznych. Eksperci z DNV przedstawili m.in. technologie napędów wspomaganych energią wiatru oraz zeroemisyjne napędy, które mogą pomóc armatorom w spełnieniu norm emisyjnych.
W branży morskiej widzimy obecnie bardzo dynamiczne zmiany w kwestii realizacji celów proklimatycznych. Z jednej strony wynika to z odgórnych regulacji – takich jak Fit for 55, czy planowane regulacje IMO, z drugiej z presji wywieranych przez właścicieli cargo. W najbliższym czasie będziemy obserwować znaczący wzrost zapotrzebowania na paliwa alternatywne, których podaż może być zbyt mała, żeby zaspokoić zapotrzebowanie wszystkich sektorów. Dlatego armatorzy, w celu spełnienia regulacji, zdecydowanie powinni zainwestować w rozwiązania pozwalające zmniejszyć zapotrzebowanie energetyczne floty, takie jak na przykład napędy wspomagane energią wiatru, lub rozważyć zastosowanie zeroemisyjnych napędów – mówi Paweł Grobelny, senior surveyor w DNV Poland.
Podczas konferencji omówiono również kwestię pomiaru śladu węglowego przez przedsiębiorstwa. Eksperci z DNV przedstawili systemy zarządzania jako narzędzia, które mogą zapewnić rzetelne dane do obliczeń śladu węglowego organizacji.
Organizacje stoją obecnie przed wyzwaniem dekarbonizacji swojej działalności. Dla części z nich jest to wymaganie prawne, a dla wielu będzie oczekiwaniem interesariuszy w ramach łańcucha wartości. Dostępność kompletnych i rzetelnych danych do obliczeń emisji gazów cieplarnianych jest niezbędna do zapewnienia wiarygodnych wyników w zakresie śladu węglowego. Funkcjonujące w organizacjach systemy zarządzania np. ISO14001 System Zarządzania Środowiskowego czy ISO50001 System Zarządzania Energią, stanowią dobre narzędzia gwarantujące podejście procesowe i uwzględnienie wszystkich danych wymaganych do poprawnych obliczeń śladu węglowego – mówi Michał Skup, senior lead auditor w DNV Poland.
Konferencja w Gdańsku była cennym forum wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie dekarbonizacji logistyki i transportu.
Wydarzenie z pewnością przyczyni się do przyspieszenia transformacji klimatycznej w tych kluczowych sektorach gospodarki.
Oprócz wyżej wymienionych partnerów, wydarzenie wsparli również: CIRE.pl, Polska Platforma LNG i bioLNG, FOCUS on Business, Związek Pracodawców Forum Okrętowe, Invest in Pomerania oraz Polska Izba Biegłych Rewidentów.