Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > Żabka wchodzi na polskie autostrady. Ważna decyzja, nowa konkurencja rozbije dominację?
Michał Górecki
Michał Górecki 09.08.2024 17:41

Żabka wchodzi na polskie autostrady. Ważna decyzja, nowa konkurencja rozbije dominację?

Żabka
Fot. Żabka/mat.prasowe

Żabka poinformowała o kontynowaniu rozwoju sieci nowego typu sklepów wzdłuż autostrady A2. Po dwóch testowych lokalizacjach, sieć inaugurowała działalność kolejnych dwóch, rzucając rękawicę dotychczasowym firmom dominujących na długich trasach: KFC i McDonaldowi. Co dalej?

Żabka wchodzi na polskie autostrady

Pierwsze eksperymenty z nowym typem sklepów w miejscach obsługi podróżnych na autostradach (MOP) Żabka rozpoczęła z końcem 2022 r. W grudniu dwa rozbudowane sklepy do obsługi kierowców stanęły na stacjach MOP Gnilec (pogranicze niemieckie, trasa na Frankfurt nad Odrą) i MOP Sosna (po drugiej stronie). Te dwie inwestycje były jednocześnie granicznymi - nr 9000 i 9001 w całej sieci Żabka. Eksperyment się udał, a Żabka kontynuuje obsadzanie swoimi punktami trasy A2 - 6 sierpnia oddano do użytku kolejne dwa punkty.

Zobacz też: Zbliżają się nowe opłaty i kontrole. Nawet pół tysiąca kary za nieuwagę kierowców

Katastrofalna sytuacja w państwowej spółce. Są ogromne długi, będą masowe zwolnienia

Żabka na autostradzie: większa i na nowym rynku

Inwestując w kolejne dwa punktu Żabka przesuwa się autostradą w stronę Poznania, zajmując obie strony MOP Rogoziniec i Chociszewo. Podobnie jak w pierwszych dwóch miejscach - Żabka będzie tam bezpośrednio konkurować m.in. z McDonaldem i - przynajmniej w kategorii gastronomicznej - ze stacją benzynową.

“Autostradowe” sklepy Żabki są większe (ok. 190 m2) i dostosowane do potrzeb kierowców - jak zaznacza biuro prasowe sieci, wydzielono tam strefy gastronomiczne ze stolikami, “w której klienci mogą w spokoju spożyć posiłek i odpocząć w trakcie podróży”. 

 Nowe elementy wizualizacji mają pobudzać apetyty klientów oraz wzmacniać postrzeganie sklepów Żabka również jako punktów gastronomicznych - czytamy.

Wewnątrz kierowcy znajdą ładowarki indukcyjne i samoobsługowe kioski. 

Rośnie nowy konkurent

Taki model sprzedaży Żabki wprost sytuuje firmę w bezpośredniej konkurencji do - dominujących na autostradach - sieciach typu McDonald's, KFC czy stacje benzynowe. Zwłaszcza, że obecnie wszystkie (cztery już) sklepy Żabki przy A2 są czynne całodobowo, a przed placówkami znajdują się duże parkingi na kilkadziesiąt miejsc postojowych oraz ładowarki dla samochodów elektrycznych. 

Już w 2024 r. Żabka deklarowała, że sieć podjęła decyzję o dalszym rozwoju tej koncepcji sklepów, jeden z komunikatów  z kwietnia głosił, że firma chce stać się największą siecią street foodową w Polsce.

Tymczasem niedawno UOKiK poinformował o wniosku, który trafił do urzędu złożony przez spółkę Żabka Polska, Filipa Friedmana i Juliana Kozankiewicza. Wniosek dotyczy powołania przez te trzy podmioty wspólnego przedsiębiorcy - na rynku e-commerce. Żabka rozwija się w kilku kierunkach jednocześnie. Szczegóły w zakresie nowej inwestycji w e-commerce nie są jeszcze znane.

Tagi: Żabka Handel