Żabka wchodzi na polskie autostrady. Ważna decyzja, nowa konkurencja rozbije dominację?
Żabka poinformowała o kontynowaniu rozwoju sieci nowego typu sklepów wzdłuż autostrady A2. Po dwóch testowych lokalizacjach, sieć inaugurowała działalność kolejnych dwóch, rzucając rękawicę dotychczasowym firmom dominujących na długich trasach: KFC i McDonaldowi. Co dalej?
Żabka wchodzi na polskie autostrady
Pierwsze eksperymenty z nowym typem sklepów w miejscach obsługi podróżnych na autostradach (MOP) Żabka rozpoczęła z końcem 2022 r. W grudniu dwa rozbudowane sklepy do obsługi kierowców stanęły na stacjach MOP Gnilec (pogranicze niemieckie, trasa na Frankfurt nad Odrą) i MOP Sosna (po drugiej stronie). Te dwie inwestycje były jednocześnie granicznymi - nr 9000 i 9001 w całej sieci Żabka. Eksperyment się udał, a Żabka kontynuuje obsadzanie swoimi punktami trasy A2 - 6 sierpnia oddano do użytku kolejne dwa punkty.
Zobacz też: Zbliżają się nowe opłaty i kontrole. Nawet pół tysiąca kary za nieuwagę kierowców
Katastrofalna sytuacja w państwowej spółce. Są ogromne długi, będą masowe zwolnieniaŻabka na autostradzie: większa i na nowym rynku
Inwestując w kolejne dwa punktu Żabka przesuwa się autostradą w stronę Poznania, zajmując obie strony MOP Rogoziniec i Chociszewo. Podobnie jak w pierwszych dwóch miejscach - Żabka będzie tam bezpośrednio konkurować m.in. z McDonaldem i - przynajmniej w kategorii gastronomicznej - ze stacją benzynową.
“Autostradowe” sklepy Żabki są większe (ok. 190 m2) i dostosowane do potrzeb kierowców - jak zaznacza biuro prasowe sieci, wydzielono tam strefy gastronomiczne ze stolikami, “w której klienci mogą w spokoju spożyć posiłek i odpocząć w trakcie podróży”.
Nowe elementy wizualizacji mają pobudzać apetyty klientów oraz wzmacniać postrzeganie sklepów Żabka również jako punktów gastronomicznych - czytamy.
Wewnątrz kierowcy znajdą ładowarki indukcyjne i samoobsługowe kioski.
Rośnie nowy konkurent
Taki model sprzedaży Żabki wprost sytuuje firmę w bezpośredniej konkurencji do - dominujących na autostradach - sieciach typu McDonald's, KFC czy stacje benzynowe. Zwłaszcza, że obecnie wszystkie (cztery już) sklepy Żabki przy A2 są czynne całodobowo, a przed placówkami znajdują się duże parkingi na kilkadziesiąt miejsc postojowych oraz ładowarki dla samochodów elektrycznych.
Już w 2024 r. Żabka deklarowała, że sieć podjęła decyzję o dalszym rozwoju tej koncepcji sklepów, jeden z komunikatów z kwietnia głosił, że firma chce stać się największą siecią street foodową w Polsce.
Tymczasem niedawno UOKiK poinformował o wniosku, który trafił do urzędu złożony przez spółkę Żabka Polska, Filipa Friedmana i Juliana Kozankiewicza. Wniosek dotyczy powołania przez te trzy podmioty wspólnego przedsiębiorcy - na rynku e-commerce. Żabka rozwija się w kilku kierunkach jednocześnie. Szczegóły w zakresie nowej inwestycji w e-commerce nie są jeszcze znane.