Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Zachodnie media o skutkach inflacji w Polsce. Drożyzna i odchudzanie produktów
Olgierd Maletka
Olgierd Maletka 13.02.2023 09:40

Zachodnie media o skutkach inflacji w Polsce. Drożyzna i odchudzanie produktów

EN 01553276 0027
Marek BAZAK/East News

Inflacja jest procesem, który charakteryzuje wzrost cen, a tym samym mniejsza wartość pieniądza. Jej skutkiem jest to, że pod koniec roku za tę samą kwotę możemy kupić mniej produktów niż kilka miesięcy wcześniej. Konsekwencje tego procesu odczuwają również producenci towarów i próbują z nią walczyć na różne sposoby. Szczególnie jedno popularne zjawisko nie uszło uwadze zachodnim mediom.

W 2022 r. średnioroczna inflacja wyniosła 14,4 proc. wobec 5,1 proc. w 2021 r.

„Downsizing"

W ostatnim czasie producenci coraz częściej decydują się na podnoszenie cen produktów z jednoczesnym ich „odchudzaniem”.

„Downsizing” (pol. redukcja) polega na jednoczesnym zmniejszeniu rozmiaru artykułu, przy utrzymaniu, a nawet podwyższeniu jego ceny, informuje „money.pl".

Co ciekawe, niewykluczone jest także zjawisko polegające na zmianie składników droższych na tańsze. Wszystkie te zabiegi mają doprowadzić do obniżenia kosztów produkcji.

"Financial Times" o zakupach w Polsce

"Financial Times" pisze, że ”wyprawa do supermarketu w Polsce dziś wymaga nie tylko pełnego portfela, ale także lupy do sprawdzenia drobnego druku na opakowaniu", podaje „money.pl".

Brytyjski dziennik posługuje się konkretnymi przykładami, podając, że w opakowaniach chusteczek higienicznych zmniejszono ich liczbę - z 10 sztuk do 8.

„FT” przywołuje także bardzo popularne w Polsce „Ptasie Mleczko”, które zamiast 360 g ma obecnie 340 g.

Dziennik o inflacji

Brytyjskie media zauważyły, że stosowanie takich zabiegów jest w głównej mierze spowodowane wysoką inflacją, która jest prawie dwukrotnie wyższa niż średnia inflacja w strefie euro.

„Downsizing” nie jest receptą na sukces

„To, że zaczniesz sprzedawać serek w opakowaniu 180 g zamiast 190 g, nie uratuje twojego biznesu mleczarskiego" – przyznawał w rozmowie z „money.pl" Maciej Kraus, ekspert polityki cenowej.

Ekspert zauważył także, że taktyka stosowana przez producentów ogłupia nas, jako konsumentów. Przecież nie zawsze mamy czas, żeby sprawdzić skład danego produktu.