W 2 lata zniknęło 7 tys. sklepów. Zakaz handlu działa odwrotnie niż zamierzono
Zakaz handlu zbiera żniwa
Z raportu “Universe Update” firmy Nilsen wynika, że najlepiej z zakazem handlu radzą sobie supermarkety i dyskonty. W latach 2017-2019 ich liczba wzrosła odpowiednio z 3690 do 4148 i z 3849 do 4140. Ubyło za to hipermarketów. Obecnie jest ich 335 (z 346). W tym okresie liczba drogerii utrzymywała się na tym samym poziomie - 8051, ale w drugiej połowie 2019 roku ich liczba wzrosła o blisko 100 placówek.
Zakaz handlu niszczy najmniejszych
Jak podaje portal wiadomoscihandlowe.pl, w ciągu ostatnich trzech lat liczba dużych sklepów spożywczych zmalała z 7152 do 7074, a średnich obniżyła się z 27 265 do 25 914. Ale zakaz handlu najmocniej uderzył w najmniejsze sklepy. Ich liczba spadła z 35 418 do 30 463. A przecież miało być zupełnie odwrotnie - w założeniu zakaz handlu miał wyrównywać szanse małych i dużych.
Zakaz handlu odbił się także na kioskach, których zniknęło 1800, a ich liczba to teraz 9137. Także sklepy tytoniowe ucierpiały. Na koniec 2019 roku było ich 850 (spadek z 1085). Kosmetyczny wzrost zanotowały stacje paliw. Jest ich o 20 więcej - w sumie 6360. Sklepów alkoholowych jest niemal tyle samo - 5678. Liczba punktów handlowych zmniejszyła się z 110 do 102 tysięcy w ciągu trzech lat.
Zakaz handlu to nie wszystko
Ale zakaz handlu to nie jedyna przyczyna upadku sklepów. Zmieniają się także konsumenci, którzy mają wysokie oczekiwania i potrzeby pod względem zakupów. Lokalnym biznesom ciężko jest konkurować z sieciami, które oferują znacznie szerszy wybór asortymentu i promocyjne ceny.
- Współczesny polski shopper stawia wysokie wymagania. Oczekuje dobrze przygotowanej oferty, szerokiego wyboru, atrakcyjnych promocji i jednocześnie to wszystko ma być na wyciągnięcie ręki – blisko, szybko i wygodnie. Analizy wyraźnie wskazują związek pomiędzy zaspokajaniem tych potrzeb a trendem liczebności poszczególnych kanałów. Rośnie liczba dyskontów i supermarketów przy jednoczesnym spadku numeryki sklepów małych (poniżej 40 mkw.) oraz średnich (41-100 mkw.) - tłumaczy Marcin Cyganiak, dyrektor handlowy Nielsen Connect w Polsce, cytowany przez wiadomoscihandlowe.pl.